Uitgedost in het oranje was het voor veel mensen een eyecatcher. De testauto die Land Rover een tijd in haar gamma had zitten, werd door velen geliefd. Tot er op een dag een koper kwam, die koste wat het kost de auto wilde kopen. En zo geschiedde. Inmiddels heeft Land Rover een nieuwe Range Rover Cabrio aangeschaft, die wij een tijdje mogen rijden. Helaas niet in oranje, maar in een rustige, groene tint. Het past bij het hart van de auto, aangezien we op pad gaan met de 150pk sterke diesel, de basismotor voor dit model. We stellen onszelf de vraag: Kan de Range Rover Cabrio ons overtuigen?

Je zou het niet gelijk verwachten, maar in deze configuratie is hij best bescheiden. De dieselmotor is een echt werkpaard, waarmee een sprint naar honderd in 12 seconden is voltooid. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur, en dat zijn waardes die je de laatste tijd nog maar weinig tegenkomt in de autowereld. Bij een stoplichtsprint heb je in elk geval weinig kans om als winnaar uit de bus te komen. Treuren is echter onverstandig, want eenmaal met het dakje open, straalt de zon je tegemoet. In een andere kleursetting ziet de Range Rover Cabrio eruit alsof je rechtstreeks uit Miami Beach komt. Het interieur kenmerkt zich door een fijne afwerking en mooie materialen. De middenconsole is licht gebogen met elegante lijnen. Ondanks onze vermoedens ontbeert de test-Range Rover Cabrio adaptieve cruise controle en stoelventilatie. In deze klasse zijn dat zaken die je eigenlijk wel wilt hebben.

De crèmekleurige stoelen zitten goed en bieden voldoende zijdelingse steun. Ook is er voldoende hoofd- en beenruimte, wanneer het stoffen dak is gesloten. Zelfs achterin is het dan nog goed toeven. Belangrijk bij een cabrio is de kofferruimte, ook wel bagageruimte genoemd. De inhoud daarvan bedraagt 251 liter, dus net genoeg voor vier koffers om een weekendje weg te gaan. Wanneer alle ruimte wordt benut, is er 1350 liter beschikbaar. Het gewicht van de Range Rover Cabrio speelt hem parten. Daardoor merk je dat de 150pk sterke dieselmotor met 380Nm koppel maar nauwelijks genoeg kracht heeft om de boel vooruit te sleuren. Het ledige gewicht is 1967 kilo, bijna twee ton schoon aan de haak dus. Als daar een potente motor tegenover staat, is dat nog niet zon probleem. Maar in deze configuratie komt de motor absoluut kracht tekort. Regelmatig schakelt de automatische bak een paar verzetten terug wanneer je de snelweg oprijdt. De geluidsisolatie blijft wel netjes binnen de perken.

Datzelfde geldt voor het verbruik, want met een litertje of 7 over elke honderd kilometer, zijn we dik tevreden. Samen met de brandstoftank van dik 50 liter betekent dat dus een actieradius van pakweg 7 á 800 kilometer. Het zwaartepunt van de Range Rover Evoque Convertible ligt vrij hoog, waardoor de nadruk van het rijgedrag vooral op comfort ligt. Hij is bedoeld om rustig over de boulevard te cruisen, zonder je druk te maken over bijzaken zoals vermogen of verbruik. En dat heeft Land Rover goed gedaan, want de nieuwe Range Rover Evoque Convertible is vooral een stijlicoon. Om te laten zien dat je ertoe doet. Of dat je het ‘hebt gemaakt’. Om mee te flaneren langs de kust of in de P.C. Hoofdstraat. Een accessoire, of tweede auto. Eigenlijk gemaakt voor de ‘happy few’. Dat alleen al maakt hem iconisch. We kijken uit naar de zomer!