Eindelijk is hij er, de nieuwe en langverwachte Land Rover Defender. Vraag een willekeurige persoon om vijf echte terreinwagens te noemen en de Defender zit steevast bij de eerste twee. Bijna 70 jaar heeft Land Rover met de vorige generatie aan die iconische status gewerkt. Na iets meer dan twee miljoen exemplaren viel in 2016 het doek voor de alom bekende Land Rover. En toen was daar even niets. Tot de IAA in Frankfurt in september 2019. Daar werd de nieuwe Land Rover Defender voor het eerst getoond aan het wereldwijde publiek. Alhoewel je ietwat gelijkenissen ziet tussen de twee generaties verschillen ze op ieder vlak. De nieuwe Land Rover Defender deelt namelijk niet een component met zijn voorganger. Heeft de nieuwe Defender het in zich om ook tot een icoon uit te groeien?

Een nieuwe Defender, waarom?

Hoe vervang je een onvervangbare auto? Dat is de vraagstuk waar de Britse constructeurs zich over hebben moeten buigen. In 2015 werd duidelijk dat de vorige Defender niet meer voldeed aan de Europese normen omtrent veiligheid en uitstoot. Gelijktijdig en om dezelfde reden ging Mercedes aan de haal met hun G-Klasse. In Duitsland kozen ze ervoor om vast te houden aan het iconische design. Wat dat betreft hebben de Britten dus veel lef getoond, want er staat gewoon een compleet andere auto dan de terreinwagen uit 1948. Ondanks dat blijft de nieuwe Defender een echte off-roader, een terreinwagen, zo benadrukt Land Rover. We mogen dan ook niet spreken van een SUV.

Het beste van twee werelden

De compleet nieuwe Defender is ook onderhuids behoorlijk anders. Geen stalen ladderchassis, maar aluminium monocoque en geen starren assen, maar onafhankelijk wielophanging. Die aluminium monocoque zorgt voor een ongeëvenaarde en structurele stijfheid. Bovendien levert je met die aluminium structuur niet in qua trekkracht en laadvermogen ten opzichte van het stalen ladderchassis. De nieuw Land Rover Defender mag nog altijd 3500 kilogram voorttrekken en 900 kilogram laden. De wielophanging van de Defender beschikt over dubbele driehoeken op de vooras en een multilink op de achteras. Die stijve carrosserie en moderne wielophanging optimaliseren de off-road mogelijkheden van de nieuwe Defender. Doordat Land Rover de Defender uitrust met adaptieve dempers en luchtvering wordt deze moderne terreinwagen ook nog eens ongekend comfortabel, zowel op als van de weg.

In de vorige generatie Defender was het achter het stuur soms behoorlijk afzien. Je zat ietwat scheef op kleine stoelen en over comfort was totaal niet nagedacht. Het interieur van de nieuwe Defender mixt een stoer en robuust dashboard met leuke designdetails en bovendien twee digitale schermen die alle informatie verschaffen die je nodig hebt. Gelijk als in de vorige Defender blijft de hoge zitpositie en het ruime zicht rondom. Daaraan toegevoegd worden zeer comfortabele stoelen een groot lederen stuurwiel. De standaard achttraps automaat van ZF completeert het gevoel dat we onderweg zijn in uiterst comfortabele off-roader.

Techniek ten top

De nieuwe Defender beschikt zoals iedere off-roader over standaard vierwielaandrijving en een vergrendelbaar midden- en achterdifferentieel. Ook Land Rover’s beroemde Terrain-Respons technologie is standaard op de Defender. Deze inventieve software zorgt ervoor dat het maximale uit de hardware wordt gehaald op ieder gewenst terrein. Het stappenplan voor diegene die  de, in Nederland schaarse, onherbergzame gebieden in gaat is vrij kort, maar is als volgt. Kies de gewenste rijmodus, verhoog de luchtvering en zet desgewenst de automaat in low gearing. Al het andere dat je nodig hebt off-road, doet de Defender namelijk zelf. Bovendien zorgt het t 3D camera systeem ervoor dat je nooit hoeft uit te stappen om te kijken of je ergens wel kunt passeren of niet. Daarnaast beschikt de nieuwe Defender over ‘Wade Sensing’ techniek die precies laat zien hoe diep je onder water zit. De Defender kan standaard tot 90 centimeter diep water trotseren.

Wat kost zo’n alleskunner?

De prijzen van de nieuwe Defender beginnen bij €82.016,-. Voor dat geld krijg je Land Rover Defender 110 met een benzine plug-in hybride, de P400e. Die hybride aandrijflijn is alleen verkrijgbaar op de lange versie. De Defender 90, met korte wielbasis, is verkrijgbaar €95.150,-. Een hoop meergeld voor een kleinere auto, maar dat komt doordat die PHEV niet leverbaar is in de korte versie en dus het bpm voordeel vervalt. ‘Ouderwets’ dieselen kan echter ook nog altijd. Land Rover ontwikkelde zelfs een compleet nieuwe zes-in-lijn dieselmotor met drie verschillende vermogens-outputs. Voor de Defender zijn dat de D200, D250 en D300 met respectievelijk hetzelfde aantal pk’s als in de motoraanduiding. Die D200 is verkrijgbaar vanaf €102.325 voor de Defender 110 en €95.150,- voor de Defender 90. Daar loont het dus wel om voor de kortere versie te gaan.

De nieuwe Land Rover Defender is er niet alleen om de oude Defender te vervangen. Door het nieuwe design en het niveau van afwerking richt Land Rover zich namelijk ook tot Discovery 4 rijders. Veel van die Discovery 4 rijders wilden de overstap naar Discovery 5 namelijk niet maken, daar het prijsverschil te groot was. Mensen die alsnog niet overtuigd zijn van de nieuwe Defender of de nieuwe Defender helemaal niks vinden hebben gewoon nog niet met de auto gereden. De auto is zoals gezegd op de weg ontzettend goed en van de weg af, daar waar die ooit voor bedoeld is, nog beter. Wat ons betreft is deze nieuwe Defender een schot in de roos.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.