In mijn omgeving associëren de meeste mensen het merk Land Rover met de Discovery. Qua verkoopaantallen is dat echter niet terecht, want dit jaar is het meest verkochte model bij Land Rover de Evoque. Met 300 exemplaren weet deze zich net boven de Audi Q5 te handhaven en neemt het in de verkoop top-100 een dappere 95e positie in. Het totaal aantal verkochte auto’s bij Land Rover bedraagt dit jaar tot en met mei 722 stuks, de Evoque beslaat dus bijna de helft van het aantal verkopen. Groot zijn de verkoopaantallen van de Discovery dus niet, in de eerste 3 maanden van dit jaar zijn er 24 exemplaren over de toonbank gegaan. Ondanks deze cijfers is de Discovery wel een model om trots op te zijn. Dankzij zijn robuuste uitstraling en pompeuze uiterlijk is het een auto die ontzag inboezemt, bij zowel de autoliefhebber als de leek.

De aanpassingen bij dit nieuwe model zijn slechts beperkt. Aan de grille zijn zelfs voor het geoefende oog nauwelijks veranderingen te bespeuren, aan de achterzijde gaat dit wat makkelijker. Toch zijn ze hier ook zeer conservatief te werk gegaan, alleen op details is het design gewijzigd. Wij zijn vooral gecharmeerd van de voorzijde, die nog wat weg heeft van de robuustheid van de vorige generatie Range Rovers. Toch oogt het uiterlijk niet gedateerd, integendeel, het design is eerder tijdloos te noemen. De luchtinlaten bevinden zich aan de zijkant van de auto, schuin boven de wielen. Dit is van groot belang bij het rijden door water, maar hier komen we later op terug. Eerst nog wat over het interieur.

De hoge zitpositie zorgt in mijn optiek in de Range Rover modellen vaak voor een ‘King of the Road’ gevoel. Dit gevoel krijg ik ook in de Discovery, alhoewel dit model een wat gemoedelijker uitstraling heeft. Ik zou ‘m graag vergelijken met het uiterlijk van die van een goede lobbes. Sterk, krachtig, maar tegelijkertijd ook trouw. Nu hebben dergelijke woorden vaak andere connotaties, maar in dit geval lijkt me dit gerechtvaardigd. Het dashboard geeft een robuuste indruk en is overzichtelijk gestructureerd. Bovenaan vinden we de bediening voor audio en het navigatiesysteem, terwijl de luchtregeling zich daaronder bevindt. Vanaf het enorme stuurwiel is zoals gewoonlijk de bediening voor audio en cruisecontrole te vinden, alsmede die voor de regeling van de boordcomputer. Onder de klimaatbediening vinden we het terrain-response systeem. De hoogte van de auto, het karakter van de motor en hoge- of lage gearing is hier in te stellen.

Vijf standen zijn instelbaar. De normale stand zal het meest worden gebruikt, maar bij modder of sneeuw kan een speciale stand geselecteerd worden. Hetzelfde geldt voor zand, rotsen of een steil pad. Met de Discovery zijn alle wegen gebaand. Helaas hebben we in Nederland maar weinig onverharde wegen. Wat we wel veel hebben, is water. En laat deze Discovery nou net een ‘Wade sensing’ functie hebben, die meet hoe diep je in het water zit en hoe ver je nog kunt gaan. Voor ons genoeg reden om de proef op de som te nemen. We togen naar de rivier de IJssel, om te kijken in hoeverre de auto het water kan trotseren. We kwamen een heel eind, tot bijna een meter diepte. Wanneer je nog dieper wilt gaat, is het verstandig om met enige snelheid een boeggolf te creëren, zodat het water niet in de luchtinlaten terecht komt. Zodra dat laatste gebeurd, is het namelijk al snel einde verhaal.

De Land Rover Discovery heeft zich tijdens de testperiode bewezen als een ontzettend prettige reisauto, met verbluffende terreincapaciteiten. Jammer dat de overheid dit soort auto’s niet stimuleert, want wegens de vrij hoge CO-2 uitstoot wordt de auto behoorlijk belast. De testvariant die wij reden kost meer dan een ton, maar de basisprijs begint al bij 78 duizend euro. De zescilinder diesel die 256pk levert is beresterk, ook getuige het koppel van 600Nm. Het verbruik is 1 op 10, niets om je in deze klasse druk over te maken. Met de aankoop van een Discovery toon je karakter te hebben.