De oer Range Rover is jarig, en ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan is deze speciale editie uitgebracht. Het is alweer een tijd geleden dat we de Land Rover Range Rover hebben getest, dus konden we gelijk kijken naar de verschillen die er in de tussentijd zijn opgetreden. Wil je het verhaal uit 2015 die we destijds maakten met de Land Rover Range Rover Hybrid lezen, klik dan hier.

Bombastisch slagschip
Het gaat om het allergrootste lid van de familie, en dat merk je direct wanneer het model in de verte opdoemt. Met vijf meter lengte, een wielbasis van bijna 3 meter en een hoogte van 1 meter 83 is hij bijna niet te missen. Hiermee kan zowel een trip naar de PC Hooftstraat als de Sahara worden gemaakt. Het gaat om een zescilinder diesel met mild hybride techniek, waardoor het verbruik een stuk gunstiger uitpakt dan voorheen. Zeker het Supercharged model met de vijfliter achtcilinder benzine motor kwam bij wat steviger rijgedrag zomaar uit op 1 op 4. Met deze diesel is 1 op 10 bij een stevig rijgedrag realistischer, terwijl een rustig rijgedrag je beloont met een verbruik van een liter bij elke afgelegde 13 kilometer. Best netjes, en met een brandstoftank van 86 liter houdt dat dus een actieradius van zomaar 1000 kilometer in.

Enorm veel koppel
De zescilinder dieselmotor levert 350pk, maar nog belangrijker is het koppel van 700Nm. Daar schrikken de straatstenen behoorlijk van, en een acceleratie gaat met een forse duw in de rug. Het trekgewicht ligt op een forse 3500 kilo. Het is echt een trekpaard, want het volledig gewicht mag meer dan drieduizend kilo bedragen. In 7,1 seconden brult de zescilinder naar honderd. Alleen bij het vloeren van het gaspedaal is de motor goed hoorbaar, verder gaat het werk in alle rust en stilte. Ook aan boord merk je dat tijdens het nemen van drempels, dankzij de wielbasis van bijna drie meter voel je nauwelijks iets van drempels, hoe steil die ook zijn. Hetzelfde geldt voor een oneffen wegdek, het onderstel werkt alles goed weg. De topsnelheid van 225 kilometer per uur hebben we niet in de praktijk geprobeerd, maar we gaan ervanuit dat dit makkelijk kan worden gehaald met deze motor. Het sturen gaat daarnaast soepel maar wel met gevoel. Bochten behoren niet tot de liefhebberij van de Range, toch merk je dat stevig doorrijden in bochten geen problemen opleveren.

Conclusie
De Land Rover Range Rover is uniek in z’n klasse. In Nederland is het één van de grootste personenauto’s die leverbaar is. Veel groter moet het ook niet worden, want dan pas je niet meer in het parkeervak. In de Lexus LS die we onlangs hebben getest bemerkten we dit al. Die was met 5 meter 23 nog langer. Vanaf je uitzichtspunt achter het stuur heb je goed overzicht over de weg en voel je je ook daarboven verheven. Daarbij komt dat de zetels zeer aangenaam zich om je lichaam heen vormen, waardoor een fijne zithouding snel is gevonden. Vooruitgang ten opzichte van vorige versies is vooral bereikt door een beter audiosysteem en een geavanceerd multimediasysteem met betere graphics. De vijftigjarige editie kenmerkt zich vooral door specifieke lakkleuren en plaatjes waarop het jubileum is weergegeven. Land Rover heeft in elk geval met de Range Rover Fifty laten zien waartoe het in staat is, en dat is nog steeds erg indrukwekkend.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.