Het Britse merk Land Rover is erg goed in het bouwen van stijliconen. We noemen dan de Land Rover Defender, maar denk bijvoorbeeld ook aan de eerste generatie van de Evoque. Talloze exemplaren wisten ze aan de man / of vrouw te krijgen, en daarmee een erg populair model in de markt te zetten. Beide modellen zijn inmiddels onlangs vernieuwd, in deze test kijken we of de Evoque de charme van weleer kan vasthouden of dit zelfs versterken. Wij kozen voor de P250, de op één na meest krachtige benzinemotor die er te krijgen is. De typeaanduiding doet al vermoeden wat het vermogen van deze auto is, namelijk 250pk. Op papier al genoeg voor Nederlands gebruik, en aangezien diesels uit de gratie zijn geraakt, is dit mogelijk een motor die veel verkocht gaat worden in de toekomst.

De prestaties van de P250 zijn als volgt: voordat je in de driedubbele cijfers belandt, is er 7,5 seconden van je tijd nodig, en de topsnelheid ligt op een zeer acceptabele 230 kilometer per uur. Sterker nog, dat is gewoon erg snel. Het instapmodel op het benzinegebied is de P200 met dus uiteraard 200pk. Het koppel bedraagt 320Nm. Deze motor is wellicht nog interessanter voor de Nederlandse markt, vanwege de lagere basisprijs. Voor pakweg 60 mille staat dit model op je oprit. Overigens krijg je standaard vierwielaandrijving meegeleverd. In 8,5 seconden zit je met dit model op de honderd en de topsnelheid is 216 kilometer per uur. De topversie op benzinegebied is de P300, die met het gelijke aantal pk’s in 6,6 seconden op honderd weet te sprinten en pas ophoudt met versnellen bij 242 kilometer per uur. Voor de volledigheid noemen we ook nog even de dieselmodellen.

Dieselen kan vanaf 55 duizend euro in de D150. Deze motor levert 380Nm koppel, een echt werkpaard dus. Heel snel issie niet, met 11,2 seconden van nul naar honderd betekent eventjes geduld hebben. Toch is de topsnelheid van 196 kilometer per uur ruim acceptabel. Een stapje hoger op de ladder staat de D180 voor 65 mille. Voordat de naald de 100 kilometer per uur aanklokt tikken er 9,3 seconden weg, en uiteindelijk is 205 kilometer per uur mogelijk. De topversie op dieselgebied vinden we in de vorm van de D240, die zelfs 500Nm koppel levert. De negentrapsautomaat stuwt de carrosserie in 7,7 seconden naar honderd en weet pas bij 225 kilometer per uur van ophouden. Tijdens het rijden met de Evoque valt vooral zijn rustige karakter op. De zojuist genoemde automaat schakelt rustig maar doeltreffend en zorgt voor een aangenaam rijgedrag. Het onderstel is soms wat zoekend, maar wekt niet tot ergernis.

Luxe aan boord is er in de vorm van een hightechscherm, dat er erg goed uitziet. Verder zijn de meeste opties wel aanwezig die je zou verwachten, maar je betaalt er ook wel fors voor. Met een prijskaartje van meer dan 90 mille zouden wij adviseren om een motorvariant lager te nemen, de P200. Ook kunnen enkele luxe zaken wellicht geschrapt worden. Voor pakweg 65 duizend euro heb je dan een fantastisch stijlicoon, want dat is de Evoque absoluut. Het pittige verbruik van 1 op 11 neem je dan wel voor lief. Onderweg kregen we erg veel enthousiaste reacties, dus wat ons betreft is de Land Rover Range Rover Evoque op dat punt alvast met vlag en wimpel geslaagd.