Land Rover blijft het merk dat iconen levert. De Velar is er voortaan ook als plug-in-hybride, en kan daarmee weer een tijd ertegenaan. De Range Rover Velar P400e is een luxe auto die zich onderscheidt door zijn krachtige benzinemotor en uitstekende terreincapaciteiten. Het is een auto die gebouwd is om te presteren op zowel verhard als onverhard terrein, en dat doet hij dan ook met verve. We hebben kort het terrein geprobeerd, en daarbij viel gelijk op dat hij z’n mannetje staat. Zoals het een echte Range Rover betaamd, is ook deze tot veel in staat.

Veel vermogen
Op het gebied van prestaties is de Velar P400e zonder twijfel een van de beter presterenden in zijn klasse. De benzinemotor levert samen met de elektromotor een indrukwekkende 400 pk, wat betekent dat de auto moeiteloos overweg kan met elk terrein dat je hem op stuurt. Op de snelweg houdt het in dat er altijd voldoende kracht voorradig is, terwijl je een snelle inhaalactie ook gemakkelijk en veilig kunt uitvoeren. Bovendien is de auto voorzien
van een intelligente vierwielaandrijving, wat ervoor zorgt dat hij altijd grip heeft op de weg, ongeacht de omstandigheden. Tijdens de testperiode was het herfstig en zacht, waardoor we geen winterse omstandigheden hebben kunnen testen, maar als we afgaan op de berichten hierover, zit dat wel snor.

Binnenin
Het interieur van de Velar P400e is even luxueus als het exterieur. De auto is voorzien van leer bekleed stuurwiel en zetels, en ook de dashboard is afgewerkt met hoogwaardige materialen. Bovendien is het interieur voorzien van tal van high-tech features, zoals een touchscreen infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, en een premium audiosysteem van Meridian. Dat laatste trakteert het gehoor op prachtige klanken, ongeacht het genre muziek. Wel is het jammer dat de meeste knoppen zijn verstopt in het menu, waardoor niet alles even snel is te bedienen.

Nadelen
Hoewel de Velar P400e een zeer indrukwekkende auto is, is hij niet zonder zijn nadelen. Zo is de auto vrij dorstig, wat betekent dat je regelmatig naar de pomp moet voor een volle tank. Reken op 8 liter per 100 kilometer bij weinig pluggen, en op pakweg 6,4 liter over diezelfde afstand bij veelvuldig pluggen. In de praktijk komt de Velar ongeveer 55 kilometer ver op een lading stroom uit de (netto) iets meer dan 10Kw grote accu. Diezelfde accu maakt echter de auto behoorlijk zwaar, wat kan leiden tot hogere brandstofkosten bij een sportiever rijgedrag.

Conclusie
Al met al is de Range Rover Velar P400e een fantastische auto voor wie op zoek is naar luxe en prestaties. Hij biedt alles wat je van een high-end SUV verwacht, en doet dat met stijl en klasse. We zouden persoonlijk voor een andere kleur kiezen dan waarmee de testversie is uitgerust, want in de kleur die nu gekozen is, springt de Velar er niet echt uit. Ga je voor deze Velar, dan moet je wel rekening houden met wat hogere gebruikerskosten zoals voor brandstof en stroom plus daarbij het onderhoud. Als je dat echter voor lief neemt, en je oog op dit stijlicoon hebt laten vallen, dan is de Velar P400e zeker een aanrader.