In feite zie je ze maar weinig rijden: de GT-versies van BMW. Bij de lancering in 2009 oogstte de BMW 5-serie GT zowel lof als kritiek – gebruikelijk bij de meeste introducties. Toch was de scepsis behoorlijk groot, vooral vanwege het bijzondere design. Toch scoorde de Beier goed in de verkoopstatistieken, want in 2013 kwam het Duitse merk met het kleine broertje op de proppen: de BMW 3-serie GT was geboren. Voor liefhebbers van veel ruimte op de achterbank kwam het model als geroepen, de 5-serie was immers vaak toch iets te stevig aan de prijs. Het gat in de markt dat BMW opvult met dit model is weliswaar uiterst klein, maar wel te verantwoorden. We kiezen gelijk voor een krachtige variant, namelijk de 330d. Een dijk van een diesel inclusief de prachtige zes-in-lijn motor.

De BMW 3-serie GT is leverbaar in drie benzinesmaken en maar liefst 5 verschillende dieselmotoren. Instappen kan met de 320i met 184pk (8,0 seconden van 0-100 en maximaal 230 kilometer per uur). Vlot genoeg voor Nederlandse begrippen, maar met een ietwat saaie viercilinder. De 330i staat een tree hoger op de ladder en levert 252pk (6,1 seconden van 0-100 en 250 kilometer per uur als topsnelheid). Het pure genieten begint bij de 340i, een heerlijke zes in lijn motor met 326pk. In 5,1 seconden wordt honderd bereikt en uiteraard is de begrensde topsnelheid vastgesteld op 250 kilometer per uur. Qua dieselmotoren zijn er nog meer variaties mogelijk. Deze motoren leveren respectievelijk 150, 190, 224, 258 en 313 pk aan vermogen. Ons testmodel levert 258pk en doet 5,7 seconden over de sprint naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is 250 kilometer per uur.

Opvallend is dat de fabriek een opgave van 5,1 liter per honderd kilometer aan ons heeft beloofd. In de praktijk komen we namelijk wel een stukje hoger uit, op circa 7,2 liter over diezelfde afstand. Toch is dat alleszins acceptabel, want met een tankinhoud van 57 liter kom je alsnog ruim 7 á 800 kilometer ver op één tank. Het gewicht van 1635 kilo is netjes, vooral de motor is natuurlijk behoorlijk zwaar. Immers, het is een zescilinder. Deze klinkt overigens voortreffelijk. Het is elke keer weer een feest om het gaspedaal te vloeren, waardoor er een heerlijke brul vanonder de motorkap komt. Het motorgeluid bijna niet te overtreffen door andere diesels. Jammer genoeg lijkt het een uitstervend ras te zijn. De achttrapsautomaat schakelt razendsnel door de versnellingen. Je hebt nauwelijks weet van het overschakelen.

Het onderstel is strak en sportief, maar niet oncomfortabel. Een knappe prestatie. De vering en demping zijn goed op elkaar afgesteld. Het stuurgedrag gaat met veel gevoel en daardoor is een potje stevig sturen snel gedaan. Je hebt het idee over meer dan voldoende vermogen te beschikken, zelfs op hoge snelheid. De tussenacceleraties zijn ronduit indrukwekkend. Ook het koppel van 560Nm spreekt tot de verbeelding. Wij raden deze motor kopers die op de markt zijn voor een diesel zeker aan. De soepelheid, kwaliteiten en het geringe verbruik doen ons deze keuze maken. Wil je overigens ook nog één of twee keer per jaar op wintersport, dan kan je ook kiezen voor de vierwielaangedreven versie. Die is nog iets sneller, maar verbruikt wel wat meer. De koper van de 3-serie GT ziet in elk geval zijn geld uitbetaald in een stukje extra ruimte – de bagageruimte bedraagt 520 liter en de hoofdruimte is riant. Wat ons betreft is de BMW 3-serie GT een auto die je zeker moet meenemen op je lijstje. Kosten? 46 mille is de instapprijs, onze testvariant kost 85 duizend euro. Daarbij krijg je een hoop luxe, zoals adaptieve cruise controle, volledige lederen bekleding, licht- en regensensor, stoelverwarming en M-pakket.