De BMW X1 30e is onlangs vernieuwd en de nieuwe versie is een stuk groter geworden dan zijn voorganger. Bovendien is de uitstraling verbeterd. Het interieur is nu ruimer dan ooit tevoren. Dit wordt gecombineerd met een reeks innovatieve functies en mooie materialen die bijdragen aan een luxueuze uitstraling. Hoewel de de X1 typisch als dusdanig herkent, is het verschil met de X3 wel een stuk kleiner geworden. Daarom zou het ons niet verbazen wanneer laatstgenoemde dicht richting de BMW X5 gaat komen, als het gaat om afmetingen en ruimtegebruik. We zijn erg benieuwd.

Een van de meest opvallende kenmerken van de BMW X1 30e is de fijnbesnaarde automaat. BMW heeft een reputatie hoog te houden op dit gebied. Het opvallende was dat het merk na de succesvolle ZF-achttrapsautomaat traditie in 2019 opeens kwam met onder meer de 1-serie die een veel minder fijne zeventrapsautomaat. Gelukkig is dit nu verholpen, want de automaat in de X1 is weer een stuk verbeterd. Het schakelen verloopt soepel en onopvallend, waardoor de bestuurder zich volledig kan concentreren op de weg en het rijden. De prestaties van de auto zijn ook opmerkelijk vlot. De elektromotor biedt een indrukwekkend koppel, terwijl de benzinemotor voor extra vermogen zorgt. Dit resulteert in een prima acceleratie en dito snelheid.

Een ander belangrijk aspect van de BMW X1 30e is de bruikbare actieradius van de auto. Het plug-in-hybride systeem maakt het mogelijk om op papier 57 kilometer volledig elektrisch te rijden. In de praktijk is dit zo’n 40 tot 50 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en de buitentemperatuur. Dit betekent dat bestuurders probleemloos korte dagelijkse ritten kunnen maken zonder al te veel benzine te gebruiken.

De BMW X1 30e is ook op het gebied van innovaties een opmerkelijke auto. Het iDrive-systeem van BMW is verder aangepast en biedt een uitgebreid scala aan functies en opties. De centrale knop is verdwenen, alles is voortaan touch geworden. Dat vereist even gewenning, zeker voor de fervente BMW rijders. Toch ben je er al snel aan gewend, en dan is er weinig nostalgie naar de befaamde ronde knop waarmee BMW jarenlang lof heeft ontvangen. Het infotainmentsysteem is dus eenvoudig te bedienen en biedt alle informatie die nodig is tijdens het rijden. Ook switch je snel naar Apple Carplay of Android Auto. Het systeem biedt ook toegang tot andere connectiviteitsfuncties, waaronder een wifi-hotspot.

Een ander kenmerk dat opvalt bij de BMW X1 30e is het gebruik van mooie materialen. Het interieur is afgewerkt met relatief hoogwaardige materialen zoals lederen bekleding en houten inlegstukken. Dit draagt bij aan een luxe uitstraling en zorgt voor een comfortabele rijervaring. Je merkt dat de materialen net wat minder hoogstaand zijn dan in de 3- en 5- en 7-series (incluis alle niche series die binnen die range vallen), maar ondanks dat gegeven valt het nauwelijks op.

Kortom, de BMW X1 30e is een uitstekende auto voor mensen die op zoek zijn naar een ruime, comfortabele en innovatieve auto met goede prestaties en een bruikbare actieradius. Bovendien heeft de Beier een erg prettig karakter, wat tot uiting komt tijdens het rijden en sturen. Het onderstel is gebalanceerd, het stuurgedrag is ronduit sportief. Er blijft maar weinig te wensen over. Kortom, de nieuwe X1 is weer een schot in de roos, en de BMW X1 30e zal je niet snel gaan vervelen.