Lange tijd was de 5-serie GT er voor de hoogwaardigheidsbekleders en directeuren die de 7-serie te groot vonden en de 5-serie te weinig ruimte vonden bieden. Eigenlijk stond het model tussen deze twee types in, want van beide zijn er eigenschappen aanwezig. Geen wonder dat BMW de auto voortaan 6-serie Gran Turismo noemt. Deze typeaanduiding doet meer recht aan de auto zelf. Zo is het onderstel van de 5-serie maar komen veel elementen van het interieur vanuit de 7-serie. De uitstraling van de auto is hetzelfde als zijn voorganger, fors zonder pompeus over te komen.

De BMW 6-serie GT is er in allerlei soorten en maten. Figuurlijk gesproken dan, want qua motoren aanbod is er redelijk wat keus. Op dieselgebied zijn er drie varianten. Om te beginnen is er de 630d zonder vierwielaandrijving. Deze heerlijke zescilinder diesel levert 265pk. In 6,1 seconden is de 100 bereikt. Uiteraard ligt de begrensde topsnelheid op 250 kilometer per uur. De 630xDrive is nog 0,1 seconden sneller op honderd, veroorzaakt door de aanwezige vierwielaandrijving. Topper op het dieselgebied is de 640d, standaard een vierwielaandrijver en 320pk tot z’n beschikking. 5,3 seconden bedraagt de sprint naar honderd. Op benzinegebied is er ook het nodige te kiezen. Eigenlijk is het recept daar hetzelfde als bij de dieselvarianten, behalve dan dat de 630i een viercilinder is! Dit is de variant die wij rijden. Nog even naar zijn grotere broer: die heeft 340pk en een zescilinder, in 5,4 seconden is honderd bereikt.

De 630i Gran Turismo is volgehangen met luxe. Stoelverwarming- en ventilatie, het is aanwezig. Ook stoelverwarming achterin, een standkachel, adaptieve cruise controle met lane keep assist, massagestoelen, een automatische achterklep en automatisch parkeren behoort tot de uitrusting. Natuurlijk is BMW wel behoorlijk losgegaan bij het aankruisen van de optielijst, daardoor krijg je echter wel een zeer complete auto. Voor de liefhebbers, wij vonden vooral de combinatie van stoelverwarming met stoelventilatie erg aangenaam. De 630i is natuurlijk een viercilinder en daarom moet je genoegen nemen met een anders klinkende roffel. Gelukkig heeft het merk uit Beieren de auto zó goed geïsoleerd, dat je de motor nauwelijks hoort. De bagageruimte is dik in orde, die bedraagt namelijk 610 liter.

Het rijgedrag is opvallend comfortabel. Oneffenheden worden moeiteloos door het onderstel weggewerkt, en dankzij de stilte aan boord heerst er een serene rust. Pas bij het vloeren van het gaspedaal merk je dat er een viercilinder aanwezig is. Het vermogen bedraagt 258pk en de acceleratie van nul tot honderd is een zeer vlotte 6,3 seconden. Eigenlijk wijken deze cijfers nauwelijks af van een zescilinder. Dat geldt echter ook voor de verbruikscijfers, pas als je nooit boven de 120 kilometer per uur komt, is een zuinig rijgedrag te realiseren. Voor de volledigheid noemen we trouwens nog de begrensde topsnelheid, die is ook in dit geval vastgesteld 250 kilometer per uur. De basisprijs voor de 630i ligt op 72 mille. Dat is best laag in vergelijking met het grotere broertje, die voor minimaal 80 duizend euro wisselt van eigenaar. Kleed je de BMW goed aan, dan komt de prijs zoals in ons geval boven de 100 duizend euro uit. Maar dan heb je ook een rijdend paleisje!