U bevindt zich hier: home autotests bmw test-bmw-x3-m40i

Test BMW X3 M40i

Afbeelding 1 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 2 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 3 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 4 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 5 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 6 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 7 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 8 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 9 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 10 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 11 - Test BMW X3 M40i
Afbeelding 12 - Test BMW X3 M40i

Voor brute kracht kan je bij steeds meer automerken terecht. Voorbeelden daarvan zijn Audi, Mercedes, Volvo, Porsche, alle merken van (hyper)sportcars en natuurlijk bij BMW. In aanvulling op het officiële M-label presenteerde het merk enkele jaren geleden ook het M-performance label, dat sterk gelieerd is aan eerder genoemd sportlabel, maar niet de ultieme sportbeleving inhoudt. Modellen als de M550d dragen het label, maar dus ook de BMW X-modellen. Wij rijden in de BMW X3 M40i, een echte sportieveling van formaat. Met een zescilinder benzinemotor die 360pk levert is dit een ware krachtpatser.

Het is natuurlijk wel bijzonder, een SUV met zoveel vermogen. Dat zie je niet dagelijks. De prestaties spreken boekdelen. Behalve een indrukwekkende sprint van nul tot honderd in slechts 4,8 seconden, ligt de topsnelheid op 250 kilometer per uur. De ingenieurs van het Beierse merk hebben werk gemaakt van de motor en deze nog efficiënter gemaakt, waardoor niet de letter ‘G’ maar de letter ‘F’ als label voor dit model geldt. Mocht je nog meer kracht wensen, dan moet je uitwijken naar andere modellen van het merk, want dit is de absolute top. Het testmodel is uitgedost in een frisse blauwe kleur. Het staat ‘m er goed, als je het ons vraagt. Uiteraard blijft het wel een kwestie van smaak.

In het interieur gaat het er weelderig aan toe, zonder zijn formele karakter kwijt te raken. De combinatie van het bruine leer en zwarte interieur is bijzonder fraai. Luxe is er in overweldigende mate. We noemen elektrische stoelverstelling met lendensteun, stoelverwarming voor én achter en adaptieve cruise controle met file-assistent – dus in de file remt, stuurt en geeft de auto zelf gas. Ook is er een prachtig audiosysteem aanwezig en beschik je over een achteruitrijcamera. Een grootlicht assistent ontbreekt niet en ook beschik je over stuurwielverwarming. Kortom, vrijwel al het denkbare is aanwezig. Instappen gaat gemakkelijk met behulp van keyless entry, je sleutel heb je niet nodig. Met het indrukken van de startknop komt de brullende zescilinder tot leven. Het feest kan beginnen!

Gelijk valt het smeuïge karakter van de motor op. Er is zoveel reserve aanwezig zodat je nooit het idee hebt dat je kracht tekort komt. Tussensprints klokt de BMW met een fenomenale snelheid en in het stuurgedrag is veel gevoel aanwezig. Hoewel het zwaartepunt vrij laag zou moeten liggen, zal je toch nooit helemaal het weggedrag van een ‘laag’ model bereiken. Toch is het heel knap dat BMW dit rijgedrag heeft weten te bewerkstelligen. Voor liefhebbers van veel ruimte in combinatie met een zeer sportief model, is de Beier absoluut de uitkomst. Wel moet je rekening houden met een stevig brandstofverbruik. Dat kan echter ook niet anders. Ga in de praktijk uit van een liter of 9 per honderd kilometer en je komt aardig in de buurt van de realiteit. De fabrieksopgave is wat dat betreft nog niet eens zo heel erg onrealistisch. De BMW X3 M40i is vrij stevig geprijsd, maar niet meer dan de concurrentie. Voor een redelijk uitgeruste BMW X3 M40i kom je iets boven de ton uit. Aan jou de keuze.


+Pluspunten
Zeer krachtig
Prachtig uitgevoerd
Erg ruim
-Minpunten
Aanschaf meer dan een ton