Op grote SUV’s heerst al jarenlang een taboe in Nederland. Hoewel Land Rover met de Range Rover goede zaken doet, zijn modellen als de Audi Q7 en de BMW X5 alweer een hele tijd in productie. De modellen met een maatje minder verkopen dan ook een stuk beter. Reden genoeg voor een vergelijkende test tussen de BMW X3 en de Volvo XC60.

Hoewel de autobouwers uit Zweden goed hun best hebben gedaan met het uiterlijk van de XC60, oogt de X3 nog iets dikker en het design is bovendien een tikkeltje actueler. De kenmerkende BMW-grille ziet er mooi uit en is nog wat stoerder dan zijn concurrent. Wanneer je instapt is het dash in de BMW iets rommeliger opgezet, maar de weg is snel te vinden. Een fraai, groot navigatiesysteem siert het dashboard en is helder. Dankzij een centrale knop is eenvoudig te switchen tussen navigatie, audio, telefonie en de (veiligheids-) instellingen. Bij Volvo werkt het systeem wat trager. Het menu is evenwel overzichtelijk, maar de reactiesnelheid is wat minder snel.

Ruimte voor inzittenden is er in overvloed. De twee ontlopen elkaar op dat gebied maar weinig en zijn vrijwel even praktisch te noemen. Het prijskaartje bij BMW kan dankzij talrijke opties iets hoger uitkomen, maar in basis verschilt het tweetal weinig in prijs. De talrijke veiligheidsopties die op de testauto van Volvo zijn geschroefd overtreffen die van de BMW, maar optioneel kan er een hoop worden geregeld. Tegenwoordig hebben vrijwel alle automerken een reeks aan opties die de veiligheid van bestuurder en inzittenden moet vergroten.

Motorisch zijn beide modellen aan elkaar gewaagd. De lang verwachte dieselversie met achterwielaandrijving speelt de hoofdrol in de BMW, deze levert een vermogen van 143pk. Vrijwel gelijk is het vermogen van de vijfcilinder diesel uit Zweden, deze levert namelijk zeven pk minder. Puur op het geluid afgaande betekent dat een klinkende overwinning voor de XC60. De vijfcilinder roffel is onovertreffelijk en tovert een brede glimlach op ons gezicht. Uiteraard wordt die glimlach nog groter als het een D5 zou betreffen, maar we zijn al met weinig tevreden. De roffel van de BMW is wat beheersder en ingetogener. Wanneer we in de praktijk beide auto’s tegen elkaar laten sprinten is de BMW een fractie sneller. Als we echter een persoon in de Volvo en drie personen in de BMW laten plaatsvinden, moet de Beier het onderspit delven. Het geeft aan hoe klein het verschil in acceleratie cijfers is.

Veel belangrijker dan de acceleratie is het rij- en stuurgedrag, het comfort, het omgevingsgeluid en het verbruik. Wat dat laatste betreft komen beiden uit op een slordige 7 liter per honderd kilometer, uiteraard afhankelijk van de precieze rijstijl. Het stuurgedrag van de BMW is veel directer en bovendien is het rijgedrag een behoorlijk stuk sportiever. Het onderstel is harder afgesteld en daardoor ligt de focus minder op comfort. Het maakt het rijden een stuk dynamischer en het is makkelijker flink te hoeken bij leuke bochten. Een gemiddelde consument zal dat echter zeker niet dagelijks doen. Qua omgevingsgeluid blijft dat in alle gevallen beperkt tot de achtergrond. De keuze tussen ofwel de XC60 ofwel de X3 zal vooral een inhoudelijke keuze zijn. Liefhebbers van het merk BMW, sportief rijgedrag, stoer uiterlijk vertoon en een pittige rijstijl zullen de Beier aan hun zijde vinden. De wat rustiger karakters geven de voorkeur aan de Zweed vanwege zijn comfortabele en aangename rijgedrag en krijgen als kers op de taart een prachtig klinkende vijfcilinder.