Ver voordat de grenzen van Europa vanwege de corona crisis sloten, reden we de nieuwe BMW X5 M40i naar het wintersprookje van Europa: Oostenrijk. Gezien de zeer zachte winter van 2019-2020, was er nauwelijks een plaats waar de echte winter kon worden geproefd. Natuurlijk, in het hoge noorden van Scandinavië vroor het soms tientallen graden, maar daar rij je niet zomaar heen. De binnenlanden van Rusland bezoeken om de Russische Beer te ontmoeten, was ook geen optie. Dichter bij huis zijn de middelgebergtes pas vanaf 1000 meter hoogte een beetje spannend, en daar kan je niet of nauwelijks met de auto komen. Reden genoeg dus om naar de Alpen af te reizen. We kozen voor het wintersportplaatsje Saalbach-Hinterglemm. Met de kennis van nu zou je je welhaast afvragen waarom we daarheen afreisden, maar daarbij moet gezegd worden dat de test begin januari 2020 plaatsvond. Van corona had je hooguit enkel gehoord op pagina 10 van een internationaal dagblad of een mini berichtje ergens onderaan nos.nl.

De BMW X5 oogt groot, sterk en stoer. Je zou het uiterlijk zelfs brutaal kunnen noemen. Alles roept associaties met bruutheid en robuustheid op. De test X5 is afgeladen qua luxe. Er is bijna geen optie denkbaar die niet op dit testmodel zit. We rijden de BMW in combinatie met de M40i krachtbron, een drieliter zescilinder met 340pk. Meer dan voldoende om de vier wielen met veel snelheid vooruit te stuwen. Wat cijfertjes voor de duiding: in 5,5 seconden wordt van nul honderd bereikt en de topsnelheid ligt op 243 kilometer per uur. Dat laatste vinden we dan wel weer opvallend, aangezien de meeste modellen momenteel 250 kilometer per uur als begrensde waarde noteren. Het gemiddelde verbruik is 8,7 liter op 100 kilometer volgens de fabrieksopgave, maar reken in de praktijk op een litertje euro95 extra per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 83 liter sta je niet vaak aan de pomp, tenzij je de Duitse autobahn weet te bereiken, waarbij de verleiding groot is om het gaspedaal flink te vloeren.

Alles aan boord van het model uit München straalt rust en comfort uit. Enkele opvallende zaken willen we de lezer niet onthouden, zoals de heerlijke luchtvering, het sublieme onderstel en de fijn klinkende zescilinder. Het is als een mooi snarenspel dat goed in elkaar steekt. Optioneel is eveneens stoelverwarming én stoelventilatie voor de inzittenden voorin beschikbaar. Ook achterin is er geen reden tot klagen, aangezien stoelverwarming en een vier zone klimaatsregeling aanwezig is. De draadloze oplader werkte bij ons nog niet feilloos, maar wat dat wel doet is het infotainmentsysteem. Wat steekt dat fantastisch in elkaar. Met bluetooth maak je de verbinding met Apple Car Play of Android Auto en een kind kan zelfs de was doen. Voor de trekkers onder ons, de BMW X5 M40i mag 3500 kilo trekken, dus die caravan kan er zeker achter.

Afrondend kunnen we stellen dat de BMW X5 een erg fijn rijdende én fijn sturende auto is. Het is wel een model dat vooral afgestemd is op comfort. Natuurlijk, je kunt zeer sportief rijden, maar dan blijkt de vorm van de koets in snelle bochten toch net iets te hinderlijk. Toch zijn er maar nauwelijks minpunten te noemen, want de Münchener is gewoon uiterst kwalitatief gebouwd. Of het moet dan de prijs zijn, want 150k is vrij fors. Ga je echter voor een iets minder luxe uitgeruste X5, dan moet het met een paar tienduizenden euro’s minder ook goed lukken.