Een vriendelijk en fris uiterlijk. Niet opvallend maar wel volwassen. We hebben het hier over de Citroën C3. De B-segmenter is in 2002 als vervanger van de Citroen Saxo gepresenteerd en een aantal jaren geleden werd zijn hippe broertje de DS3 geïntroduceerd.  Met de nieuwe facelift die de C3 heeft ondergaan komt de wagen opeens wel heel dichtbij dit hippe broertje. Is de C3 niet het derde wiel aan de wagen voor Citroën?

Als je goed naar de oude C3 keek, kon je de vergelijking trekken met de 2CV oftewel: ‘de eend’. Dit kwam grotendeels door zijn opvallende ronde vormen. Bij de nieuwe C3 is deze vergelijking een stuk minder treffend en daarmee verliest hij een stuk eigenzinnigheid. In plaats van deze eigenzinnigheid komt er een stukje volwassenheid terug, vooral de chromen accenten aan de buitenkant van de auto spelen hierin een belangrijke rol.

Het interieur is bijzonder toegankelijk en de verschillende functies laten zich gemakkelijk vinden. Ook  het gebruikte materiaal is van goede kwaliteit en krijg je niet het gevoel tegen een blok plastic aan te kijken. Vooral het middenconsole met de zwarte lak komt goed uit de verf. Erg netjes voor een auto uit dit segment. Ook al bieden de stoelen weinig zijlingse steun, ze zitten wel comfortabel en zijn heerlijk zacht. De Fransen zijn wat dat betreft het maken van zachte stoelen nog niet verleerd. Achterin houdt de ruimte niet bepaald over, maar de bank zit zeker zo comfortabel als de voorstoelen.

Bij het rijden is duidelijk de focus gelegd op comfort. De stuurkolom is uitgebreid verstelbaar en dit draagt daar zeker aan bij. Het zicht rondom de auto is bijzonder goed. De auto trekt vlot op en de vering absorbeert de verkeersdrempels en andere oneffenheden zeer goed. Sturen met de C3 gaat behoorlijk onpersoonlijk en tijdens de bochten moet er vaak gecorrigeerd worden. Misschien is het een punt van gewenning, maar wij vonden het wel een minpuntje. Het schakelen gaat met soepele slagen die een beetje aan de lange kant zijn, maar dit is niet ongewoon bij Franse auto’s.

Citroen laat je kiezen tussen 3 varianten benzinemotoren en 2 varianten dieselmotoren. De benzinemotoren hebben inhoud van 1598 cc, 1199 cc of 999 cc en achtereenvolgens 120, 82 of 68 pk. De beide dieselmotoren  doen het met 115 of 92 pk. De door ons geteste C3 heeft een e-Hdi 90 motor en is bijzonder zuinig te noemen. Een verbruik van 1 op 25 was geen uitzondering.  Vervuilend is de Fransman niet, hij heeft een CO2 uitstoot van 85 g/km. Deze uitvoering valt daarmee in het gunstige bijtellingstarief van 14%, net als zijn broertje uit de DS lijn. De beginprijs van deze zuinige diesel ligt op €17.990 en is daarmee hetzelfde geprijsd als zijn concurrent: de Ford Fiesta. Echter, met een paar opties zit je toch al snel op een prijs van 20 mille. En op dat moment moet je je gaan afvragen of je niet liever voor de dynamische DS versie gaat die een beginprijs heeft van €20.690 heeft.

Al met al is de C3 een zeer comfortabele en leuke auto voor alle dag. Binnen het straatbeeld is het geen opvallende B-segmenter en dat maakt hem erg toegankelijk. Toch komt de auto na de facelift qua prijs en design wel erg dicht bij de DS3 die toch weer een stuk spannender en dynamischer is.