Citroën staat al jaren bekend als een merk met karakter en comfort voor een betaalbare prijs. Citroën brengt nu een auto op de markt die deze eigenschappen extra duidelijk naar voren laat komen. Maak kennis met de Citroën C4 Cactus.

De C4 Cactus is een unieke cross-over door zijn kenmerkende airbumps (luchtkussentjes) op de portieren, voorbumper en achterbumper. Niet door iedereen wordt dit ontwerp even positief beoordeeld, maar wij vinden het stoer en imposant. De airbumps zijn in verschillende kleuren te bestellen en kunnen vervangen worden door andere kleuren. Over de functionaliteit van de airbumps wordt echter ook nog gediscussieerd. Wij laten het in het midden; hate it or love it.

Door de ontwerpers van Citroën is goed nagedacht over het interieur. De binnenruimte van de Cactus is bijzonder ruim opgezet en is relatief breed. Het dashboard ziet er minimalistisch uit door het kleine TFT-schermpje achter het stuur dat de snelheid aangeeft en waarin de controlelampjes verwerkt zijn. Daarnaast is de toerenteller door Citroën weggelaten. In het middenconsole is het infotainmentsysteem te vinden waarin de klimaatregeling en het navigatiesysteem te vinden zijn. Al met al resulteert dit in een schoon en opgeruimd gevoel in de auto. In de deuren hebben de traditionele handgrepen plaats gemaakt voor lussen. Dit geeft het interieur een speels en retro tintje.

Je verwacht het misschien niet, maar deze cross-over weegt nog geen 1000 kilogram. Er zijn veel slimme besparingen aangebracht die het gewicht van de auto flink doen reduceren. Dit is allereerst te danken aan het nieuwe platform van Citroën. Daarnaast is er gewicht bespaard op de ramen die achterin niet elektrisch bedienbaar zijn en is de ruitensproeier verwerkt in de ruitenwissers. Prima innovaties die de motorrijtuigbelasting weer een stukje lager maakt.

Er wordt ook bespaard aan brandstof door de zuinige motoren die geleverd worden bij de Cactus. Binnen de benzinevarianten zijn er de 1,2 liter driecilinder met VTi 82 of de PureTech 110. Dieselen met turbo doe je met de 1,6 liter e-HDi of BlueHDI 100. De VTi 82 kan worden geleverd als automaat en de e-HDi 90 wordt altijd met automaat geleverd. De testrit in de BlueHDI 100 beviel erg goed en de auto komt rap van zijn plaats en bewijst zich als perfecte stadsauto. Je zal suggereren dat de C4 gebaseerd is op de eerdere C4 die werd geproduceerd door Citroën. Echter deelt de Cactus de techniek met de C3.

De prijs voor de cross-over is verrassend laag; vanaf 16.490 euro staat er een C4 Cactus op je stoep. Hiermee is de Cactus de voordeligste in zijn segment. Er zijn drie uitvoeringen van de Cactus verkrijgbaar; de Live, Feel en Shine. Voor de 14% bijtelling moet gekozen worden voor de BlueHDI 100 diesel. Deze is verkrijgbaar voor 19.490 euro. De overige uitvoeringen zijn met 20% bijtelling verkrijgbaar.

Wat ons betreft heeft Citroën het straatbeeld weer opgevrolijkt door deze leuke en hippe cross-over zijn intrede te laten maken op het asfalt. Vooral de prijs en de riante binnenruimte maken de auto aansprekend. Daarnaast is het design bijzonder opvallend. In onze ogen is de Citroën C4 Cactus dan ook terecht de winnaar van World Car Design of the Year Award 2015 van de New York International Auto Show.

Tekst en fotografie: Jaap Heijligers