Na het opfrissen van de C3 en zijn sportieve broertje de DS3, heeft Citroën nu ook de C4 compleet vernieuwd. Met het nieuwe model gaat het Franse merk opboksen tegen de concurrenten in het C-segment; de Opel Astra en de Volkswagen Golf. Citroën staat eigenlijk bijna synoniem voor extravagantie, maar de nieuwe C4 is qua design wat ingetogener. De achterzijde is zelfs ietwat anoniem vormgegeven. Aan de voorzijde prijkt op de grille een groot logo van het Franse merk.

Ook het interieur heeft Citroën opgefrist. Door de chromen randjes van de ventilatieroosters boven het centraal geplaatste navigatiesysteem, krijgt de vernieuwde C4 een premium sausje. Het stuurwiel met platte onderkant kennen we uit de DS3 en ligt lekker in de hand. Een positieve ontwikkeling is verder dat het hart van de stuurkolom weer meebeweegt, een stuk gebruikersvriendelijker vinden wij. Het navigatiesysteem is lekker handzaam en de aanduiding van wegen is helder. Ook is er een hoogtemeter, handig en vooral erg leuk tijdens een ritje in de bergen. Onze testauto is de Tendance-uitvoering. Standaard heeft de C4 al automatische airco, ESP, elektrische ramen en cruise control en is dus al redelijk compleet. Wil je meer gadgets en luxe, dan kan je kiezen voor Lane departure warning, een systeem dat waarschuwt wanneer je over de wegbelijning heen rijdt. Dit gebeurt door middel van een trilling in de bestuurdersstoel.

E-Hdi is in feite ‘Citroëns’ voor Bluemotion bij Volkswagen. Het E-Hdi model moet uitblinken in zuinigheid zonder daarbij al te veel vermogen te verliezen. Bij deze C4 zit dat wel goed. De motor levert 112 pk en daarmee is het goed toeven. De sprint van 0-100 duurt ruim 11 seconden en de top ligt op 184 km/u, veel meer heb je ook niet nodig. De zuinigheid van deze Fransoos is verbazingwekkend. Bij een slakkengangetje van 90 km/u ligt het verbruik enige tijd rond de 2,8 liter op honderd kilometer. Omgerekend is dat ongeveer 35 kilometer per liter. Op het gewone woon-werk traject is dit natuurlijk niet realiseerbaar, maar 23 kilometer op een liter is wel degelijk mogelijk. Over een afstand van ruim zevenhonderd kilometer verbruikte de C4 gemiddeld 4,4 liter per honderd kilometer. Voor ons de zuinigste score ooit.

Bij onze rondrit in het ‘Rothaargebirge’ kwam de hoogtemeter erg van pas. Hoger dan 700 meter zijn we niet geweest omdat het daarboven nog te winters was om fatsoenlijk op zomerbanden te kunnen rijden. Overigens houdt de C4 vrijwel overal grip. Het was op een koude ochtend tijdens onze testperiode flink aan het regenen. De plassen stonden ook op de snelweg. Toen we erdoorheen reden ging het ESP lampje knipperen en sprong de cruise control af. Bij zulke veiligheidssystemen krijg je automatisch een veilig gevoel.

De C4 is er al vanaf iets meer dan 18 mille. Daarvoor krijg je een mooi ontworpen auto met gevoel voor design en standaard al een zeer complete uitrusting. We noemden ESP, automatische dual-zone airco, elektrische ramen en cruise control. De C4 ligt lekker stabiel op de weg, en het aan de onderkant afgeplatte stuurwiel ligt goed in de hand. De bochten kunnen best sportief worden genomen, zonder dat de auto overdreven comfortabel is afgesteld.Voor lange afstanden is deze Citroën echt heerlijk en zeker aan te raden. In combinatie met de goed presterende dieselmotor en het verbazingwekkende lage verbruik is de iets meer dan 30 mille kostende C4 het zeker waard. Zowel gezinnen als zakenmensen zullen zich thuis voelen in de Fransman. Qua representativiteit is een C4 zeker voldoende om voor de dag te komen, zonder daarbij gelijk te worden gezien als een patser. Met de geblindeerde ramen en de zonneschermen lijkt het soms net alsof je die hoogwaardigheidsbekleder bent, die niet door het volk gezien wil worden en zijn privacy gewaarborgd ziet.