Innovaties zijn voor autofabrikanten van levensbelang. Het afgelopen jaar zijn er steeds meer driecilinders op de markt gekomen. Dat is allang geen taboe meer, maar PSA – het samenwerkingsverband van Citroën en Peugeot – leveren de zogenaamde Puretech motor nu ook in een heuse gezinswagen zoals de C4 Picasso. Met 131pk is de 1.2 benzinemotor behoorlijk gespierd. De nieuwe techniek moet voor meer zuinigheid zorgen, zonder dat daar de prestaties onder lijden. En op papier lijkt de Fransman dat aardig waar te maken. Het gemiddelde verbruik ligt volgens de fabriek op 5,0 liter per honderd kilometer, een hele nette score voor een gezinswagen van 1255 kilo.

De C4 Picasso valt op door zijn fraaie uiterlijk en bijzondere design. Nog steeds oogt de voorzijde futuristisch. Binnen gaat het er ook niet alledaags aan toe. Citroën weet zich hiermee te onderscheiden van het gros van de automerken. Het brede stuurwiel is bezaaid met knopjes, maar liefst 15 stuks. De indeling vergt wel enige gewenning, maar als je er eenmaal aan gewend bent, zijn de verschillende knoppen snel te vinden. Het dikke stuurwiel ligt bovendien goed in de hand. Het touchscreen is centraal op het dashboard geplaatst. De minimalistische filosofie die ook in de C4 Picasso is doorgevoerd zorgt wel voor enige ergernis. De instellingen van temperatuur zijn niet direct te veranderen, hiervoor moet je eerst een paar handelingen doen, waardoor je in het juiste menu terecht komt. Wat ons betreft was een fysieke knop voor klimaatbeheersing wenselijk geweest.

Een enorm scherm boven het touchscreen laat snelheid, toerenteller en boordcomputer zien. Dit scherm maakt een fraaie indruk. De navigatie wordt gedupliceerd en op beide schermen getoond. Daardoor wordt het wel heel lastig gemaakt om nog te verdwalen. De voorstoelen zijn groot en zitten prima. Het is een echte reiswagen waarmee je zo de neiging hebt om naar Zuid-Frankrijk af te reizen. Achterin is er genoeg ruimte voor passagiers, drie volwassenen en een hoop bagage is geen probleem. De inhoud bedraagt 537 liter en dat is niet mis. Dankzij verschillende veiligheidssystemen aan boord kan de reis veilig worden gemaakt. Het is duidelijk merkbaar dat het Franse merk hierin niet heeft stilgestaan. We missen alleen nog de adaptieve cruise controle, maar die is desgewenst wel te verkrijgen in de Fransman.

Met een druk op de knop wordt de motor gestart. Zelfs een geoefend oor kan niet gelijk horen of het een diesel of benzine is. Door de driecilinderroffel wordt het dieselgevoel namelijk versterkt. Eenmaal op stoom verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. Het is prettig rijden met deze driecilinder, je hebt nooit het gevoel onderbemeten te zijn. Bovendien zijn de prestaties heel behoorlijk. Het verbruik blijft bij een rustig rijgedrag binnen de perken, rond de liter euro95 per 15 kilometer. Het valt op dat het onderstel comfortabel is geveerd. Met beheersde bochten weet de Citroën wel raad, pas als het wat ruwer wordt, gaat de koets sneller overhellen.

De C4 Picasso is een fijn sturende auto, die het vooral van zijn ruimtelijke kwaliteiten moet hebben. Ook de comfortabele bodemgroep helpt ook mee aan het unieke karakter van de Fransman. Bovendien is hij uiterst gunstig geprijsd. Benzinerijden kan al vanaf 24 en een half duizend euro. Daarvoor krijg je de geteste motor met een basisuitrusting. In net iets meer dan 10 seconden wordt honderd gehaald en de top is 196 kilometer per uur. De meest prijzige benzinemotor is de e-THP 165 met 35 duizend euro. Deze heeft een top die 14 kilometer per uur hoger ligt, maar vooral de sprint is indrukwekkend voor dit segment. In 8,4 seconden schiet de naald naar de driedubbele cijfers. Dieselen kan vanaf 29 tot 39 mille. De 120 en 150pk uitvoering is bovendien te verkrijgen tegen slechts 20 procent bijtelling.