Combineer een trendy uiterlijk met fiscale voordelen in het B-segment en je hebt een succesnummer. We hebben het hier natuurlijk over de Citroën DS3 in BlueHDi 100 uitvoering. Dit Franse pretpakketje is er voortaan met 14 procent bijtelling. Terwijl de eisen voor dit fiscale voordeel steeds strenger worden, is het Citroën dus nog gelukt om de boel dusdanig te fabriceren dat de uitstoot beperkt blijft. Daar waar de glans van veel tijdsgenoten na 5 jaar op de markt vergaat, weet de DS3 nog steeds kopers naar de showroom te lokken. Wij reden ‘m in de so irresistible- uitvoering, wat staat voor ‘ontzettend aantrekkelijk’.
Tijd om eens te kijken of het innerlijk ook zo aantrekkelijk is. Onderdeel van de luxe uitrusting zijn automatische airco, LED 3D verlichting, cruise controle en snelheidsbegrenzer, een leren stuurwiel en een start/stop systeem. Dat laatste heeft uiteraard meegeholpen in de lage uitstoot. De extra opties van de testauto zijn een contrasterend dak, goed voor bijna duizend euro en een Pack Comfort. Dit omvat een achteruitrijcamera voor een optimaal zicht bij manouvres. Daarnaast heeft de Fransman active city brake voor wanneer voetgangers of fietsers plotseling oversteken. Het systeem grijpt dan plotseling in en voorkomt een aanrijding. Ook heeft het pakket elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, een fantastisch navigatie systeem met USB en een HiFi-geluidsinstallatie voor een fijne geluidsbeleving. Al met al kost dit pakket 1350 euro.
De DS3 heeft 100pk en dat is precies voldoende voor het normale Nederlandse gebruik. Officieel zijn het 102 paarden die de kar trekken, maar voor het gemak is dit getal afgerond. Het maximale koppel bedraagt 254Nm en daardoor heb je het gevoel best vlot op te trekken. De acceleratiecijfers staven dit gevoel, want in 10,8 seconden naar honderd is geen kwelling. De topsnelheid is vastgesteld op 189 kilometer per uur. Toch zal je dat maar weinig doen in ons eigen land. Tijdens een korte proef ondervonden we dat de koets en het onderstel stabiel blijven bij snelheden rond de 150 kilometer per uur. Het sturen gaat dan wel wat wolliger, maar op lagere snelheden hebben we hier geen last van. Het is makkelijk mogelijk om zeer zuinig te rijden met deze spaardiesel. We hebben een tweetal testen gedaan. Allereerst een test waarbij we overal vol op het gaspedaal zijn gaan staan en kosten noch moeite hebben gespaard overal zo snel mogelijk te zijn. Bij die test kwamen we op 1 liter per 18,9 kilometer.
De tweede test verliep een stuk rustiger. We hebben hier de normale snelheden aangehouden en geanticipeerd waar mogelijk. Tijdens die proef scoorden we het onwaarschijnlijke getal van 4,4 liter op honderd kilometer. Het groene karakter wordt dus niet alleen op papier waargemaakt, maar ook in de praktijk. De DS3 is een hip alternatief voor verstokte Mini-rijders. Hoewel de prijs van vierentwintig en halve mille nog best fors is, krijg je er een hoop lol voor terug. Het design is nog bijdetijds en de techniek is verfijnd. In het ‘premium’ B-segment overtreft de DS3 de grijze muizen zoals de Audi A1 en Volkswagen Polo. De Mini opereert in feite in hetzelfde segment, maar is al snel een stuk prijziger. Bovendien heeft in feite geen enkele concurrent een hip wagentje met deze bijtelling. We verwachten dat we de Citroën DS3 hierdoor tijdens zijn tweede jeugd vaak zullen tegenkomen.