Citroën is al jaren een braaf Frans merk. Daar is in zekere zin natuurlijk niets mis mee. De gemiddelde burgerman (en vrouw) is vaak uiterst content met zijn auto. Toch liet Citroën hiermee de sportievere en de op luxe gerichte automobilist links liggen. Gezien de verkoopcijfers heeft Citroën met de DS-lijn af weten te rekenen met haar wat stoffige imago. Waar de DS3 en DS4 zich met name kenmerken door hun sportiviteit, hebben de Fransen met de DS5 zich gestort op het ‘premium-segment’. Zeg maar leasend Nederland die normaal gesproken eens in de twee of vier jaar hun nieuwe Audi A4, BMW 3-serie of Mercedes C-klasse ophalen bij de dealer. Is de DS5 een serieuze bedreiging voor de Duitse grootheden uit Ingolstadt, München en Stuttgart?

De vormgeving van de Citroën DS5 is zeer gedurfd. In lijn met de andere DS-modellen is men volledig van de conventionele Citroën-kenmerken afgestapt. De auto is prachtig gestroomlijnd, maar is tegelijkertijd een opvallende verschijning. Dit komt vooral door de opvallende uitlaten, de stoere velgen en de afwerkingen van chroom. Iets voor mensen die een Volkswagen Passat te burgerlijk vinden, maar een Porsche Cayenne te patserig. Er is ook veel gewerkt met kleine raampjes. Dit komt de bovengenoemde eigenschappen ten goede, maar belemmert regelmatig behoorlijk het zicht van de bestuurder. Met name verkeersdeelnemers die schuin links- of rechtsvoor tegemoetkomen, zijn daardoor in sommige gevallen gevaarlijk lang buiten zicht.

Van binnen waan je je als automobilist in de cockpit van een passagiersvliegtuig. Overal knopjes en veel digitale schermpjes. Wat opvalt dat het geheel niet stoort of rommelig overkomt. Er is veel gewerkt met symmetrie, waardoor het cockpitachtige element versterkt wordt.  Zowel voor als achterin hebben de passagiers de beschikking over comfortabele, luxueuze lederen zitplaatsen. Voorin hebben de stoelen daarbij geavanceerde lendenensteun-bediening. Hiermee doet Citroën een serieuze gooi naar het premium-segment. Wat met name opvalt is het gedurfde gebruik van chroom binnen de auto. Vaak zie je dat dit ten koste gaat van het chique element en de auto kitsch wordt. Bij de DS5 is dit geenszins het geval en zorgt het juist ook binnen voor die kenmerkende sportieve look.

Het rijden zelf viel wat tegen. Op het gebied van verbruik is de Citroën DS5 Hybrid4 onovertroffen bij dit carrosserie-type. Een verbruik van 1 op 20 of zelfs 25 behoort bij een rustige tot gemiddelde rijstijl zeker tot de mogelijkheden. Tot een snelheid van 35 km/ph rijdt de auto volledig elektrisch, vooral in de bebouwde kom dus. Dit geeft de automobilist dan ook het echte groene gevoel, wanneer er in de binnenstad van bijvoorbeeld Utrecht stapvoets wordt gereden. Het probleem is alleen dat bij het inschakelen van de dieselmotor de auto een seconde stilvalt en vervolgens nog seconde of twee nodig heeft om alle 163 pk’s volledig te kunnen aanspreken. Maar ook bij hogere snelheden is de Hybrid4 niet zo sportief als het uiterlijk doet voorkomen. De 2.0 dieselmotor blijkt in de praktijk te weinig om deze met auto, inclusief accupakket, flink te kunnen doortrappen.

De wegligging en stuurgedrag zijn niet echt ‘des Citroëns’. Waar dit merk in het verleden uitblonk in zweverige auto’s die soepel over drempels zoefden, is de DS5 behoorlijk stug geveerd. Hoewel het rijden misschien iets minder comfortabel is, voelt dit wel een stuk sportiever aan en is het contact met de weg vanzelfsprekend een stuk beter. Misschien om aansluiting te zoeken bij het Duitse premium-segment? Ook het stuurgedrag is opvallend. Hoewel er met deze auto geen acrobaten kunnen worden uitgehaald op rotondes, stuurt de Citroën wel opvallend direct en strak. In combinatie met het feit dat deze auto opvallend stil is, kan gesteld worden dat de Fransen de rijeigenschappen succesvol aan het innoveren zijn en de traditionele Citroën-kenmerken zijn losgelaten.

Tot slot het prijskaartje. Dat is namelijk niet gering. De Citroën DS5 is weliswaar verkrijgbaar vanaf 36.000 euro, maar voor een aangeklede (Hybrid4-)variant moet minimaal 40 mille op tafel worden gelegd. Daarmee doet deze auto qua prijs zeker niet onder voor het Duitse premiumsegment. Zijn ze er in Parijs dan ook in geslaagd om een premium-auto op de markt te zetten? Zoals gezegd is het overschakelen van de elektro- naar de dieselmotor en het vermogen een behoorlijk minpunt. Kijken we echter naar de overige rijeigenschappen, het vernieuwende design en de chique, maar tegelijkertijd sportieve binnenkant, dan verdient deze auto zeker zijn plaats in de premium-lijstjes!

Eigenschappen Citroën DS5 Hybrid 4 So Chic

Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1997 cc
Max. vermogen: 120 kW (163 pk)
bij 3750 tpm
Max. koppel: 300 Nm
bij 1750 tpm
Acceleratie 0-100: 8,6 sec
Topsnelheid: 211 km/u
Fabrieksopgave: 4,1 liter per 100 km
Praktijkverbruik: 5,5 liter per 100 km