Kleine mpv’s zijn niet nieuw, maar zijn nooit eerder vertoond zonder B-stijlen. Hoewel de B-MAX er misschien standaard uitziet, heeft Ford met het vernieuwde exemplaar een extra troef achter de hand. Dankzij slimme engineering is Ford erin geslaagd de B-stijlen te verwijderen tussen de voor-en achterportieren. Bij het openen van de schuifdeuren ontstaat er hierdoor een zee van ruimte en kost instappen geen enkele moeite. Het zogenaamde Easy Door Acces System is bijzonder praktisch voor mensen welk minder mobiel zijn. Stephen Odell’s de grote baas van Ford Europe heeft dan ook grote verwachtingen van de nieuwe mini mpv. Met uitspraken als “de B-MAX doet doet dingen die andere voertuigen niet doen en zal een grote impact hebben op de markt voor compacte auto’s”  zijn de verwachtingen hoog gespannen. Met een totaal aantal verkopen van bijna 2.500 is Ford nu al hard op weg om deze verwachtingen waar te maken.

Rijden in een B-Max doe je vanaf 18.385 euro. De basisuitrusting is in dat geval niet helemaal compleet. Functies zoals airconditioning zal voor de koper hoogstwaarschijnlijk geen issue zijn en op de optie-lijst worden aangevinkt. Naast deze optie is er ook een groot scala aan luxe-opties zoals een panoramadak, stoelverwarming en cruise controle optioneel. Wij reden de 1.0 125 pk sterke Ecoboost. Deze motorisatie is in Nederland leverbaar in de meest luxe Titanium uitvoering. Door de vele aanwezige knopjes oogt het dashboard wat rommelig. Ook het multimedia navigatiesysteem oogt wat goedkoop maar blijkt wel gebruikersvriendelijk. De leren stoelen zitten comfortabel. Dankzij de hoge bouw is er aan hoofdruimte zowel voor- als achterin geen gebrek. Ook passagiers achterin zullen geen beenruimte tekort komen. Dit zie je dan wel terug in de kofferbakruimte wat voor een mini-mpv wat aan de kleine kant is.

Waar het design van de B-Max ons enigszins teleur stelde, verraste het rijden ons in positieve zin. De B-max rijdt in één woord ‘top’. De handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen schakelt bijzonder fijn. Daarnaast ligt de B-Max ondanks zijn hoge bouw erg lekker op de weg en is met een zeer comfortabel onderstel heer en meester in de strijd tegen verkeersdrempels. Het aanwezige vermogen van 125 pk voelt wat tam aan, maar is voldoende om in het dagelijkse verkeer mee te komen. De sprint van 0-100 geschiedt in 11,7 seconden en de b-max mindert pas vaart wanneer een snelheid van 189 km/h is bereikt.

Naast het voordeel van 20 procent bijtelling bespaar je met de 1.0 Ecoboost ook nog eens flink wat brandstof. Tijdens de testperiode kwamen wij uit op een zeer zuinig verbruik van 1 op 21,5. Gezegd kan worden dat Ford hiermee en nette prestatie heeft geleverd. Normaliter zien je zelden dat een fabrieksopgave van 1 op 21 ook daadwerkelijk in de praktijk word gerealiseerd. De bestuurder van de B-max kan zich veilig voelen. Ondanks het ontbreken van een B-stijl. is de B-MAX is een zeer veilige auto. Het werd bekroond met een volle vijf sterren bij de Euro NCAP crash test rating.