De Ford C-Max is alweer een tijdje op de markt en moest nodig vernieuwd worden om op te kunnen blijven boksen tegen de concurrentie. Kenmerkte de vorige generatie zich nog door een hard, zakelijk en solide design, de nieuwe C- Max ziet er van binnen een stuk mooier uit. Ook het uiterlijk is veranderd, de hoekige lijnen hebben plaatsgemaakt voor ronde vormen. We onderzochten of de prestaties van de jongste telg uit de Ford familie zijn verbeterd.

Zoals gezegd ziet het interieur er mooi uit. De zachte materialen geven het gevoel dat ze van goede kwaliteit zijn. Het stuur ligt goed in de hand en ten opzichte van de vorige generatie heeft deze C-Max knoppen op het stuur. Voorheen waren de knoppen achter het stuur gepositioneerd. De bedieningsknoppen voor de radio zitten eigenlijk net iets te ver weg. Om deze te bedienen moet je voorover buigen, niet heel handig. Ook de materiaalkeuze van de diverse onderdelen van de deuren bevallen goed, het meeste is gemaakt van zachte materialen.

Ford heeft een zeer handig systeem voor de stoelen achterin bedacht. Normaliter zijn er drie stoelen achterin, maar middels een diagonaal schuifsysteem kunnen deze tot twee stoelen met armsteun worden omgevormd. Daardoor ontstaat er veel beenruimte en kunnen ook lange personen comfortabel worden vervoerd. Ook ontstaat er ruimte aan weerszijden van de stoel waardoor er met gemak een tas naast de benen van de passagiers kan worden gezet. De klaptafeltjes met bekerhouders in de voorstoelen zijn handig voor lange afstanden.

De testauto waar wij mee reden is luxe uitgevoerd. Een elektrisch panoramadak zorgt voor een interieur met veel licht en ook voor veel kijkplezier voor de passagiers op de achterbank. Het voordeel voor liefhebbers van privacy is dat de ruiten van deze testauto geblindeerd waren. Bij diverse auto’s met geblindeerde ramen is er nog wel iets te zien van de inzittenden, maar bij de C-Max is dat niet het geval. Wanneer de zonneschermen worden uitgeklapt is de privacy van de inzittenden geheel gewaarborgd. De voorstoelen zijn op maar liefst vijf standen verwarmbaar. Wat ons betreft is dat ietwat overdreven, drie standen was wel voldoende geweest. De bediening van de ventilatie is prima en kan bij wijze van spreken door een kind worden uitgevoerd.

Met een bagageruimte van 432 tot 1684 liter is de jongste telg van Ford zeker ruim te noemen. Ideaal voor vakanties, maar ook wanneer er veel bagage moet worden meegenomen. In dat geval kunnen de achterstoelen iets naar voren worden gezet, zodat er nog meer ruimte ontstaat. De achterklep is optioneel automatisch, handig op het moment dat je veel haast hebt. Eén druk op de knop en de achterklep sluit zich automatisch, zodat de bestuurder alvast achter het stuur kan zitten en de auto kan starten.Een erg handige optie is het automatisch inparkeren. We hebben dit een aantal keer geprobeerd en het viel op hoe ontzettend goed deze C-Max inparkeert. Zelfs wanneer er zeer weinig ruimte is, vindt de Ford probleemloos zijn weg. Het inparkeren gaat door middel van het indrukken van een knop, vanaf dat moment zoekt de auto een geschikte parkeerplaats. Wanneer die gevonden is, klinkt een piep. Vanaf dat moment hoef je alleen nog maar ietwat gas te geven. We kwamen dit systeem eerder tegen bij de Lexus LS600 h L President, maar het systeem dat in deze testauto zit, werkt nog veel preciezer dan het uit 2007 daterende systeem van de Lexus.Onder de motorkap van de C-Max ligt een 1.6 Ecoboost motor met een vermogen van 150 pk. De tijd dat mensen een beetje minderwaardig over een 1.6 motor deden is nu echt voorbij, want bij een stoplichtsprintje gaat de auto van 9,4 seconden naar honderd kilometer per uur. Het downsizen van  motoren krijgt op deze manier een positieve wending. De bijbehorende topsnelheid ligt op een riante 204 kilometer per uur. Opvallend is dat het geluid in het interieur nauwelijks toeneemt bij snelheden van 80 tot 135 kilometer per uur. Bochten kunnen prima snel worden genomen. De nieuwe C- Max heeft zeker een dynamisch karakter.

Voor een vanafprijs van 24 mille heb je met deze Ford een ruime gezinsauto. Ga je voor iets meer power en een aantal extra opties, zoals in onze testauto, kom je uit op 35 mille. Daarbij val je al snel een segment hoger, maar bij die prijs heb je dan ook een zeer compleet uitgeruste C-Max. De 1.6 ecoboost motor doet het in onze ogen goed, hij is rap genoeg en is nauwelijks hoorbaar bij hoge snelheden. Gezinnen die van praktische oplossingen houden, zijn bij deze Ford C-Max 1.6 ecoboost zeker aan het goede adres.