Nederland is bijtellingsland. Zoveel moet de gemiddelde consument tegenwoordig wel duidelijk zijn. Vrijwel elke fabrikant probeert te profiteren van deze typisch Nederlandse regel en doet er alles aan om zoveel mogelijk grammetjes CO2 er af te snoepen. Ford is het gelukt om met de C-Max een volwassen vijfzitter in de categorie van zeven procent bijtelling te laten vallen. Zijn eigenschappen? Een plug-in-hybride die voor vijfendertig mille op de oprit staat. Met een volle accu kan zeker veertig kilometer volledig elektrisch worden afgelegd, daarna gaat het verder op benzine.
Standaard is de Ford C-Max Plug-in-hybride – ook wel Energi genoemd – al  bomvol uitgerust. Dat klinkt wellicht als een reclameverhaaltje op een goedkope occasionwebsite, maar in dit geval is het zeker waar. Een voorbeeldje: lederen bekleding, een nieuw 8-inch navigatiesysteem met touchscreen, een panoramadak, stoelverwarming en automatisch inparkeren, het behoort allemaal tot de standaarduitrusting. Over het nieuwe navigatiesysteem zijn we op voorhand al meer tevreden dan z’n voorganger, alleen al door het grotere scherm. Dankzij het grote panoramadak komt er veel licht in het interieur. De stoelen zitten voortreffelijk en door de hoge zit wordt de instap vergemakkelijkt. Het display voor je neus is wat rommelig, maar geven wel een hele hoop informatie.
Standaard beschikt de Duitser over een automaat.  Deze schakelt naar tevredenheid. Verwacht geen sportiviteit, maar met een sprint van circa negenenhalf seconden van nul tot honderd is de gezinsauto nog best rap. De elektromotor levert samen met de benzinemotor een gecombineerd vermogen van 185pk. Je merkt duidelijk dat beide motoren goed met elkaar corresponderen. Als je even los wil gaan op de snelweg en je rijdt op de elektromotor, dan dien je eerst akkoord te gaan met de verhoging van de snelheid via de knoppen op het stuur. Uiteindelijk is dan een snelheid van 164 kilometer per uur mogelijk. Volgens de fabriek zou het mogelijk moeten zijn om zeker veertig kilometer elektrisch te kunnen rijden, maar tijdens onze testomstandigheden was het slechts een graad of 3 met wat natte sneeuwval. Daardoor beperkte de actieradius zich tot een kilometer of 30. Voor de gemiddelde forens echter een acceptabele afstand. Op benzine verbruikt de Energi net wat meer dan een conventionele C-Max, doordat het gewicht een stukje hoger is.
Dat gewicht heeft een positieve uitwerking op het rijgedrag. Enerzijds voelt de C-Max Energi minder speels aan, maar in bochten blijft de koets mooi op koers. De buitenwielen spinnen bij een nat wegdek wanneer het gaspedaal wordt gevloerd. Vooral de sprint naar vijftig is voor het gevoel indrukwekkend. Uiteraard is het belangrijkste aspect z’n maandelijkse kosten. Zakelijk is de Ford C-Max Energi al voor 86 euro per maand te leasen. Dat bedrag geldt voor een inkomen dat in de 42% schijf zit. Dat bedrag is natuurlijk een koopje, en niet voor niets verwacht Ford alle 1200 exemplaren die voor de Nederlandse markt zijn, te verkopen. Want naast vijf volwassenen kan vrijwel elk gezin met een glimlach instappen. De bagageruimte bedraagt 200 liter wanneer de banken allemaal worden gebruikt. Dat is wel even slikken, maar begrijpelijk vanwege het feit dat de accu’s behoorlijk wat ruimte opeisen. Daarnaast is het niet mogelijk een trekhaak onder de auto te monteren. Deze feiten zijn slechts een smetje op het blazoen van het nieuwe succesnummer van Ford. Want met deze bijtelling gaat hij zeker goed scoren.