Voorafgaand aan de rijtest was ik een beetje sceptisch over de Ford Ecosport. Met eco heeft het weinig te maken, maar met sport al helemaal niet. Bovendien is het design behoorlijk smaakgevoelig en geeft het de indruk een offroader te zijn. Niets is echter minder waar, de Ford EcoSport is namelijk uitsluitend leverbaar als voorwielaandrijver. Al met al een hoop vooroordelen. Hoog tijd om eens echt kennis te maken met de jongste telg van Ford.
De zitpositie is hoog en dat vergemakkelijkt de instap. Daarnaast is de hoofd- en beenruimte voorin riant en achterin in orde. Meer dan vier volwassenen passen er niet in, maar drie kinderen kunnen gemakkelijk op de achterbank plaatsnemen. Wel valt op dat de zitting van de achterbank vrij hard is. De voorstoelen zitten prima en bieden voldoende comfort. Vanaf de relatief hoge zitpositie heb je een mooie uitkijk op de weg. Daardoor is het makkelijk om goed overzicht te houden. Het dashboard kennen we uit veel andere Ford-modellen. Het steekt goed in elkaar, maar de wirwar aan knopjes zorgen wel eens voor verwarring. De afwerking is verder van een prima niveau in dit segment.
Het dikke stuurwiel ligt fijn in de hand en verhoogt het kwaliteitsgevoel. Met een druk op de startknop komt de eenliter benzinemotor tot leven. Er is maar 1 smaak beschikbaar als het gaat om benzinemotoren en deze levert 125pk. Met de bekroonde motor hebben we al meerdere malen kennis gemaakt en ook in de Ecosport verdient deze lof. De motor is soepel en biedt genoeg vermogen voor het Nederlandse verkeer. Erg dorstig is ‘ie niet met 6,5 liter per honderd kilometer, alhoewel het altijd meer is dan de utopische fabrieksopgave van 5,3 liter. Boven de 120 kilometer per uur wordt het opeens een ander verhaal, bij een constante snelheid van 130 loopt het verbruik al snel op naar 8 liter over 100 km.
Het duurt wel even voordat de Ecosport op snelheid is gekomen, in 12,7 seconden is de honderd uiteindelijk bereikt. De topsnelheid ligt op een bescheiden 180 kilometer per uur. Het lijkt ons echter niet verstandig om laatstgenoemde snelheid te gaan rijden, want behalve de veiligheid is ook het verbruik in zon geval exorbitant hoog. In de C-max 1.0 Ecoboost haalden we met 170 kilometer per uur nauwelijks 1 op 7. De 1250 kilo wegende Ecosport stuurt prima, maar houdt niet van bochten. Het ESP grijpt snel in als het dreigt mis te gaan, want er is in sportieve bochten al snel sprake van overhellen. Duidelijk moge zijn dat de auto hier ook niet bedoeld is.
De Ford Ecosport moet gaan concurreren met populaire modellen als de Opel Mokka en Renault Captur. Het is echter behoorlijk lastig om in hun vaarwater te komen. Mede daarom heeft Ford besloten de prijzen van de Ecosport fors te verlagen. Hij is leverbaar vanaf 21.495 euro, en met een op dit moment lopende inruilbonus zelfs 19.995 euro. Gaan we kijken naar de concurrentie, dan zien we dat de Renault Captur TCe 120 zeer vergelijkbaar is geprijsd. De basisprijs voor die motor begint bij net iets meer dan 21 duizend euro. Ook de Opel Mokka 1.6 selection is vergelijkbaar geprijsd, maar een stuk minder luxe uitgevoerd dan de Titanium uitrusting in de Ecosport. Het belangrijkste argument zal vermoedelijk het uiterlijk van de Ecosport worden. Love it, or hate it. Uitgesproken is het in elk geval en het onderscheidende karakter kan zo maar een argument zijn om voor de Ford Ecosport te kiezen.