Volgens Ford is de Fiesta de best verkochte compacte auto van Europa. In Nederland staat het model over de eerste twee maanden genomen op een nette achtste positie. Naast een vernieuwd interieur is ook het motorenpallet veranderd. De belangrijkste veranderingen zijn echter optisch, de voorzijde is ingrijpend aangepast. Concreet betekent dat een nieuwe motorkap, voorbumper, koplampen en grille. Ook de achterlichten werden iets bijgepunt en voor het nieuwe model zijn andere carrosseriekleuren beschikbaar.

Het interieur is wat minder rigoureus gewijzigd. De wijzigingen beperken zich tot vernieuwde deurpanelen met nieuwe armsteunen, een ander instrumentarium, middenconsole en stoelen. Belangrijker zijn de nieuwe systemen op deze Fiesta. De auto beschikt over ‘SYNC’, ‘MyKey’, en Active City Stop. ‘SYNC’ is een systeem dat zorgt voor de integratie van mobiele apparatuur. Opzich niets bijzonders, maar dit systeem kan ook SMS’jes voorlezen en werkt op spraakbesturing. Ook worden in geval van een aanrijding onmiddellijk de hulpdiensten gewaarschuwd. Het ‘MyKey’ systeem bevordert naar eigen zeggen een veiliger rijgedrag. Elke sleutel kan gekoppeld worden aan een gelimiteerde topsnelheid, een maximum volume voor het audiosysteem en het start-stop systeem en de ESP kunnen niet worden uitgezet. Een ideale optie voor de bezorgde ouder die zijn kind op deze manier in controle kan houden, maar ook voor verhuurders is deze optie handig.

Bij deze nieuwe Fiesta zijn vier nieuwe benzinemotoren leverbaar, met respectievelijk 65, 80, 100 en 125pk. Allen zijn driecilinders, de 100 en 125pk varianten hebben een EcoBoost motor. Alle uitvoeringen zijn wegenbelasting vrij en komen in aanmerking voor veertien procent bijtelling. De versie waar wij in rijden heeft 100pk en een fabrieksopgaveverbruik van 4,3 per honderd kilometer. Tel daar in de praktijk anderhalf liter bij op, en je hebt bij benadering het reële verbruik. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 99 gram per kilometer. De motor maakt een vlotte indruk, de honderd paarden zijn voor dagelijks gebruik prima. De Fiesta heeft een powershift-automaat die soepel overschakelt. Bij het plotseling vloeren van het gaspedaal heeft de bak even moeite om de juiste versnelling te kiezen, maar eenmaal op gang duurt het circa 11 seconden voordat de honderd kilometer per uur wordt bereikt. De top ligt op 180 kilometer per uur.

Opvallend is dat de Ford erg stil is. Tot 120 kilometer per uur is de rust aan boord opvallend voor een auto in dit segment. Het stuurgedrag is lekker direct, precies zoals we van Ford gewend zijn. Het maakt dat je graag een sportief bochtje neemt. Daarentegen is het onderstel redelijk comfortabel, ondanks de vrij korte wielbasis zijn drempels nauwelijks hinderlijk. We hebben de Fiesta helaas niet op een lange rit getest, maar op ritten van korte of gemiddelde afstand is het goed toeven op de voorstoelen. Ook achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte en dankzij vijf deuren stap je gemakkelijk in. Ford verwacht de 100pk versie het meest te verkopen, samen met de 95pk dieselmotor. De uitvoering die het populairst zal zijn is de titanium, die voor een prijs van 17 mille in de boeken staat. Onze testauto voegde daar nog een hoop luxe aan toe, en kwam op een forse 23 duizend euro. Wij adviseren de titanium, waarbij de uitrusting compleet is en de Fiesta voor 17.100 euro mee mag. Want naast een fijn rijgedrag en soepele motor heb je aan de vernieuwde Fiesta een leuke en vlotte auto.