Om overeind te blijven in het drukbevochten B-segment is een flinke inspanning van de autofabrikant noodzakelijk. Modellen als de Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Nissan Micra en Opel Corsa gaan als warme broodjes over de toonbank. Maar hoe moet je je nu onderscheiden van de massa? Ford heeft daar wat nieuws op bedacht. Voor de nieuwe Fiesta en Focus brengen ze verschillende types van het model op de markt. Zo is er de ‘Active’ voor mensen die houden van een hogere instap – door de fabrikant ook wel de mensen met een actieve levensstijl genoemd – en zijn er nog meer specifieke uitvoeringen die bij de klant zouden moeten passen. Wij rijden in de conventionele Fiesta, maar dan wel in een heel bijzonder jasje.

We rijden namelijk in de luxueuze Vignale uitvoering van de Ford Fiesta. De auto zit werkelijk helemaal vol met luxe opties. We noemen er een aantal. De stoelen zijn met prachtig leder bekleed en hetzelfde geldt voor het stuurwiel. Adaptieve cruise controle is aanwezig, inclusief lane keep assist: een optie die ontbreekt op de grootste concurrent, de Volkswagen Polo. Optioneel is dat systeem ook niet leverbaar bij de Volkswagen. Wat dat betreft doet de Fiesta dat beter. Uiteraard ontbreekt een licht- en regensensor niet. Jammer genoeg is er nog sprake van een analoog display, daar waar steeds meer andere merken gaan voor een digitaal scherm voor je neus. Dan is er nog stoelverwarming, stuurwielverwarming, dual-zone airco en een automaat. Kortom, van alle gemakken voorzien.

Het is wel jammer dat de 125pk sterke Ecoboost motor niet leverbaar is op de Vignale uitvoering van de Fiesta. In combinatie met een automaat zal je het altijd moeten stellen met de 100pk variant. Toch is dat geen straf, want de motor heeft een behoorlijk levendig karakter. Het verbruik is wat minder optimistisch, want we komen uit op een waarde van 1 op 14. De automaat schakelt soms iets te traag, waardoor je het gevoel hebt dat er onvoldoende pit in de bak zit. Eenmaal op de snelweg valt op hoe stil het model is geworden. Het rijgedrag is sowieso erg volwassen en doet vermoeden dat je met een klasse hoger onderweg bent. De afwerking is van een hoog niveau. Pas als je beter gaat kijken naar de onderste delen van de deuren, valt op dat het materiaal daar net wat goedkoper is. Een kniesoor die daarop let.

De Ford Fiesta Vignale is er voor de liefhebber van een kleine compacte auto met veel luxe die goed moet sturen. En dat doet de Fiesta zeker. Je kunt er zelfs een tikkeltje sportief mee rijden, alhoewel we in dat geval wel de handbak zouden aanraden. Het onderstel is vergevingsgezind, maar houdt de boel scherp in een bocht. De Ford Fiesta is qua rijplezier de absolute benchmark in zijn klasse. Wanneer het aankomt op raffinement, afwerking of technologische snufjes, zijn er een aantal die dat beter kunnen. Vergeleken met de Volkswagen Polo is dit gewoon een ontzettend goed aanbod. De prijs is wel even slikken, maar zeker niet zo stevig als de Volkswagen Polo. Een vergelijkbare Polo kost – zonder gekheid – zeker 35 duizend euro, terwijl er bij Ford ‘slechts’ 27 mille hoeft te worden meegebracht. Tel uit je winst!