Ford heeft lange tijd gezocht naar een antwoord op de succesvolle Volkswagen Polo BlueGT. Deze rappe B-segmenter trok veel jonge kopers die van sportiviteit houden. De jongens uit Keulen hadden nog geen concurrent voor deze aandachtstrekker. Met 150pk duurt een sprint naar honderd circa 8 seconden en is de top 220 kilometer per uur. Deze Wolfsburger steekt zijn kop boven het maaiveld uit, terwijl de felbegeerde GTI-batch ontbreekt. Als eigenaar hoef je je allerminst te schamen, want bij menig stoplichtsprintje trek je aan het langste eind. Terug naar Keulen, terug naar Ford. De reactie is gekomen in de vorm van de Ford Fiesta Red Edition. Met 140pk doet deze qua vermogen maar nauwelijks onder voor zijn tegenstrever, en de sprint van een halve seconde trager is nauwelijks noemenswaardig. Ben je veel te vinden bij de oosterburen, dan moet je op zeer hoge snelheid in de Volkswagen je meerdere erkennen, aangezien de Fiesta maximaal 201 kilometer per uur kan rijden.
Als we kijken naar het interieur en het gebruikersgemak, valt op dat de Fiesta een driedeurs- en de Volkswagen een vijfdeurs is. Laatstgenoemde pakt hier dus de punten. Wel is het uiterlijk van de driedeurs een stuk sportiever, hoewel er dus vanuit praktisch oogpunt moet worden ingeboet. De ruimte op de achterbank valt ook net wat positiever uit in de BlueGT. Een heel duidelijk onderscheid is het gewicht. Daar waar de Fiesta 991 kilo weegt, moet zijn tegenstrever ruim 1100 kilo meetorsen. Die lichtvoetigheid komt ook terug in het rijgedrag. Het sturen gaat ontzettend soepel en haarscherp. Op een klinkerweg is het onderstel een beetje afzien, maar eenmaal het gaspedaal gevloerd, tekent zich een glimlach rond het gezicht van menig bestuurder. Het is in deze auto veel makkelijker om te gooien en te smijten, ook al zal dit in de praktijk in principe niet vaak voorkomen. Het gemiddelde verbruik blijft rond de 1 op 15 en dat is vrij netjes. Beide auto’s hebben een tankinhoud van tussen de 40 en 45 liter, de actieradius is dus ongeveer gelijk.
Waar het grootste verschil zit, is de prijs. Vanaf 18 mille en nog wat staat er een Ford Fiesta Red- of Black Edition op de stoep. De Red Edition is de versie die wij testen, uitgevoerd in het rood en met een zwart dak. De Black Edition is net andersom, daar is de kleur zwart en het dak rood. Voor deze prijs is deze Duitser al behoorlijk compleet uitgerust. Je mag rekenen op airco en cruise controle, twee essentiële onderdelen van een hedendaagse auto. Kleed je daarna de boel nog af met een paar opties, dan komt de prijs op twintigduizend euro. Anders is dat bij de Volkswagen Polo BlueGT. Deze kost minimaal 24 mille, daarvoor krijg je wel een automaat en een hoop luxe. Toch prijst de Wolfsburger zich daardoor wel naar de bovenkant van het segment. De stap het krachtiger GTI-broertje is slechts duizend euro. Let er daarbij wel op dat deze slechts kaal is uitgevoerd voor die prijs. Maar, eerlijk is eerlijk, daarvoor krijg je dan wel 42 hele pk’s meer en een hogere restwaarde. Op auto’s van deze geringe omvang maken 42 extra paarden veel verschil.
Concluderend lijkt het er dus op dat de Fiesta een zeer geduchte concurrent is voor de Polo BlueGT. Je houdt niet alleen meer dan 5 mille in de portemonnee, je krijgt er nog een stukje meer beleving voor terug ook. Dat de acceleratie net wat minder vlot gaat, kan jou weinig boeien. Ook in Duitsland rijdt je nauwelijks boven de 200 kilometer per uur en de fraai gelijnde koets van de driedeurs Fiesta kan jou bekoren. Herken je je hierin? Dan is de kans groot dat je verkocht bent zodra je de lokale Ford dealer bezoekt en de Red- of Black Edition ziet staan. Want ons betreft in dit deel van het segment de meest verstandige keuze.