Het C-segment is uitermate belangrijk voor de autofabrikant. Het is al lang niet meer het grootste volumesegment, maar nog altijd worden ze behoorlijk verkocht en zijn de marges een stuk hoger dan bij kleinere modellen. De Ford Focus is ontwikkelt met de nieuwe designfilosofie van het Duitse merk. De neuzen staan steeds meer dezelfde kant op en stralen het merkimago goed uit. Het merk moet net als voorheen weer een koppositie aannemen als het gaat om de concurrentie. De techniek is in elk geval aanwezig, ook in de nieuwe generatie Focus lepelt Ford weer de bekroonde ecoboost motoren.
Naast deze benzinemotoren zijn er ook diesels verkrijgbaar. Voor de twee verschillende brandstofverstokers zijn er maar liefst vier varianten. We beginnen onderaan de benzineladder met de 1.0 ecoboost benzine die 100pk levert. Deze versie is in 12,5 seconden naar honderd gesneld en de topsnelheid ligt op een fraaie 187 kilometer per uur. Een trede hoger is de variant waar wij mee hebben gereden. Deze eenliter ecoboost heeft 125 paarden en daardoor voelt ‘ie net wat sneller aan. Op papier is dat nauwelijks te zien, nul naar honderd is geklaard in 11 seconden en de topsnelheid ligt slechts 8 kilometer per uur hoger dan de 100pk versie. Nog een tree hoger is de 150pk sterke benzine, die de klus in 8,9 afraffelt en piekt op 212 km/u. De allersterkste benzine tot op heden is de ST, die met 250pk de voorlopige absolute krachtpatser is. De naald schiet naar honderd binnen zesenhalve seconde en de top is 248 km/u.
Het interieur is strak, zakelijk en overzichtelijk. Er is een nieuw navigatiesysteem aanwezig die een stuk groter is dan zijn voorganger. Daar waar het kleine schermpje regelmatig tot ergernissen leidde is dat euvel nu verdwenen. Het grote scherm wijst duidelijk de weg en is gemakkelijk te bedienen. Voor iPhone-gebruikers zal de interface wel even wennen zijn, maar ook daar ben je snel aan gewend. De stoelen zitten gewoon goed. Lange afstanden zijn dus geen probleem. De versnellingspook voelt strak aan en schakelt direct. De materialen voelen kwalitatief aan en zijn prettig om naar te kijken. Het moge duidelijk zijn dat de afwerking niets te wensen overlaat. Praktisch is de Focus eveneens, met 363 liter bagageruimte kan er best wat mee. De achterpassagiers zitten trouwens naar behoren.
Veel concurrenten zijn jaloers op het merk Ford als het gaat om rijdynamiek. Op dat vlak heeft de Focus dus een reputatie hoog te houden. Om maar met de deur in huis te vallen: ook bij de nieuwe Focus zit dit wel snor. Vooral in sportieve bochten houd je genoeg grip en geeft het stuur voldoende feedback. Voor echte sportiviteit moet je natuurlijk de ST hebben of nog wat langer wachten voor de RS. Veel rijplezier heb je in elk geval wel in de nieuwe Focus. De prijzen zijn vergelijkbaar met de concurrentie. De meest kale uitvoering van de Ford Focus kost net geen 19 mille. Bij Volkswagen gaat de Golf voor minimaal 21 mille. Een Opel Astra is er voor 20 duizend euro. Wat dat betreft is de Ford Focus gunstig geprijsd. Ford is opnieuw de weg naar succes ingeslagen.