Less is more. Dat is de gedachte achter deze auto. Met de Ford Focus 1.0 EcoBoost geeft het merk uit Keulen een andere dimensie aan het begrip downsizen. Jaren geleden zou niemand kunnen voorstellen dat de Focus zou beschikken over een benzinemotor met een inhoud van slechts 1000cc. Deze motor levert een vermogen van 100 pk. Als gevolg van deze, op het eerste oog bescheiden specificaties, heeft de Focus een verbruik 4,8 l/100 km. Hiermee claimt Ford momenteel de zuinigste auto in het C-segment te hebben. Kanttekening is wel dat dit enkel in de eco-modus realistisch is. Een wat meer pittige automobilist zal genoegen moeten nemen met zo’n 6 liter per 100 kilometer. Doordat deze auto een A-label heeft en daarmee in de 14%-bijtellingscategorie valt en vrij is gesteld van wegenbelasting is deze compacte familieauto relatief vriendelijk in de portefeuille.

Deze zuinige en milieuvriendelijke specificaties zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar de vraag is natuurlijk of je als bestuurder in praktijk niet inlevert op het rijplezier. Integendeel! Deze 1.0 motor is namelijk zeer pittig. Dankzij de directe brandstofinjectie en de turbocompressor levert deze driecilinder veel vermogen. Daarnaast heeft deze kleine middenklasser met zijn koppel van 170 Nm tussen de 1.400 en 4.500 rpm een imposante trekkracht. Opvallend is dat deze auto ook boven de 100 km/ph nog flink wat vermogen heeft. Kortom, voor een gemiddelde rijder is deze 1000cc handgeschakelde 5-versnellingsbak ook echt voldoende.

Over de overige aspecten van het rijden zijn we ook overwegend positief. De auto heeft een goed onderstel en is prettig geveerd. Niet al te soepel, maar ook zeker niet te stug. De wegligging krijgt een krappe voldoende. De auto ligt redelijk stevig vast op de weg. Echter, wanneer de auto haar grip eenmaal verliest, valt er weinig meer mee te beginnen en doet de auto weinig moeite om weer grip te krijgen op de weg. Tijdens het rijden doet de Ford Focus EcoBoost er overigens alles aan om u bij de les te houden. Dankzij de lane keeping aid begint het stuur te trillen wanneer de wielen op of over de belijning gaan. Daarnaast kijkt de Focus constant over uw schouder mee en begint een oranje lampje in de spiegel te branden, wanneer er zich een auto naast u op de weg bevindt. Vervelend detail is overigens dat deze functie in het donker of in een bebost gebied regelmatig in de war raakt.

Hiermee komen we gelijk aan bij een centraal thema in deze auto: high tech. Onze auto was voorzien van, houd u vast: een startbutton, regensensor, cruise control, park assist, parkeersensoren, verkeersbordherkenning en nog veel meer opties. Van heel veel geldt: niet noodzakelijk, wel handig. Park assist is een relatief nieuw verschijnsel in auto’s en daarom lichten we dit detail even uit. Wanneer deze optie wordt geactiveerd begint de auto, via camera’s, te zoeken naar een parkeerplek. Hiermee duikt gelijk het eerste euvel op: de Focus wil graag fileparkeren, ook in niet-haakse zijstraten of haakse parkeerplekken, terwijl geschikte plekken veelal over het hoofd worden gezien. Het is dus aan te raden om zelf een plek te zoeken en dan de auto het werk te laten doen. Want hierover zijn wij wel erg enthousiast. Park assist draait de auto in een keer super strak op z’n plek.

Over het interieur kunnen we kort zijn. Het is een strak en sportief interieur. Het dashboard is mooi afgewerkt met zacht zwart leer. De meters en boordcomputer zijn zeer sober, maar daardoor juist zeer overzichtelijk en zorgen voor rust. Over het bedieningspaneel zijn we wat minder enthousiast. Zo is de bediening van het navigatiesysteem behoorlijk tijdrovend. Waar de meeste navigatiesystemen bediend worden door een draaiknop of touchscreen, dient hier elke optie doorlopen te worden door middel van pijltjestoetsen en een OK-knop. De Ford Focus EcoBoost beschikt standaard over een sportstuur en sportstoelen. Deze stoelen zitten comfortabel en zijn volledig verstelbaar. Het stuur heeft een prettige greep en de bediening van de cruise-control is zeer eenvoudig in tegenstelling tot in veel andere auto’s. Net zoals de meeste auto’s uit het C-segment is de beenruimte achterin echt zeer beperkt. Voordeel hiervan is dat er automatisch redelijk wat kofferruimte overblijft: zo’n 350 liter.

De vraag is natuurlijk wat al dit moois kost. Onze testversie staat met al zijn accessoires vanaf 27 duizend euro bij u op de oprit. De basisversie van de Ford Focus is er al vanaf een dikke 20 mille. Dit ‘instapmodel’ is opvallend genoeg wel uitgerust met veel opties als regensensoren en active park assist. Hoewel de Ford Focus EcoBoost geen uitgesproken eigen karakter heeft en de technische snufjes regelmatig falen, is de prijskwaliteit verhouding zeer goed. Voor de consument met een niet al te ruim budget, is deze compact family car zeker een aanrader!