De Ford Focus heeft voor de tweede keer op rij een belangrijke nationale prijs gewonnen. Behalve de titel ‘Trekauto van het Jaar 2012’ mag de Focus zich ook de ‘Zakenauto van het jaar’ noemen. Geen wonder dat de auto uit Köln zo goed scoort qua verkopen. Over het jaar 2012 zijn er al meer dan tienduizend exemplaren verkocht en het model is daarmee goed voor een zesde plaats. De Renault Megane Estate, de gedoodverfde concurrent scoort met een tweede positie en bijna zeventienduizend exemplaren nog beter.

Voor het overgrote deel van de verkopen gaat het echter om de Ford Focus die in aanmerking komt voor veertien procent bijtelling. Die luxe heeft het model waar wij mee reden echter niet. We hebben echter wel een viercilinder met een grote turbo aan boord, goed voor een wreed vermogen van 250pk. Tel dat op bij het bekende rij- en weggedrag van de Focus als zijnde de benchmark in zijn klasse en je hebt gegarandeerd een hoop plezier.

Tijdens het rijden is direct te merken dat de Focus er snel vandoor kan gaan. In een luttele 6,7 seconden knalt de teller over de honderd heen en net voor de magische grens van 250 kilometer per uur houdt het feest op. Blijkbaar is 248 kilometer per uur namelijk de maximale limiet. Vanwege de Nederlandse limieten hebben we dit echter niet in de praktijk getest. Bovendien zal geen enkele autoliefhebber van die twee kilometer per uur wakker liggen. De onderstel is behoorlijk straf en stug, maar tijdens het rijden is het ook mogelijk om gewoon rustig aan te doen. De ST dwingt niet meteen tot flink boenderen en dat siert hem wel.

Dit brengt ons tot de kern van het karakter van de Focus ST. Hard, snel en sportief waar het kan en evenzo makkelijk een rustige familieauto. Aan ruimte in elk geval geen gebrek, de achterbank voorziet volwassenen van een acceptabele zitplaats. De sportieve Recardo voorstoelen zijn duidelijk afgestemd op mensen met een slank postuur maar geven wel voldoende zijdelingse steun ter hoogte van de buik en bovenbenen. De zesbak schakelt voortreffelijk. Nadeel is het spinnen van de banden bij vol accelereren in de eerste en tweede versnelling. De voorwielaangedreven Focus kan daardoor zijn vermogen maar lastig kwijt. Een elektronisch sper had hierbij geholpen.

Het prijskaartje van de Focus ST is alleszins bescheiden. Met een vanafprijs van circa 33 mille plaatst hij zich tussen de Megane RS en Scirrocco R in. De versie die wij hebben gereden kost 40 duizend euro. Bij Volkswagen bestel je voor een gelijkwaardige prijs een rijk uitgeruste Golf, met echter slecht 140 of 150pk en een grote dosis burgelijkheid. Met de Focus ST heb je niet alleen een eyecatcher met een stevig vermogen, maar ook een allrounder die scherp is wanneer jij dat wil. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 liter op 10 kilometer, ongeveer zoals we verwacht hadden. Wanneer je echt onderscheidend wil zijn en toch de betrouwbare techniek van Ford aanhangt, is de Focus ST een ideale keuze.

Test Ford Focus ST:

Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1999 cc
Max. vermogen: 184 kW (250 pk)
bij 5500 tpm
Max. koppel: 340 Nm
bij 2000 tpm
Acceleratie 0-100: 6,5 sec
Topsnelheid: 248 km/u
Fabrieksopgave: 7,2 liter per 100 km
Testverbruik: 10 liter per 100 km