Grote MPV’s zijn een beetje uit de mode. Toch zijn er altijd nog genoeg mensen die behoefte hebben aan een zee van ruimte. Een deel van die mensen heeft een groot gezin, een ander deel houdt van een pakezel en neemt regelmatig het hele hockeyteam mee. Voor die mensen bestaat er nog een klein aanbod in de autowereld. De Volkswagen Sharan is een bekend model in dit segment. Onlangs heeft Ford de Galaxy vernieuwd, waarmee hij er weer helemaal tegenaan kan. Met een strakgetrokken snoet die in lijn is met de rest van de familie, moet ‘ie z’n plekje weer veroveren tussen de concurrentie.

Dankzij de facelift is het aardig lastig om het onderscheid te maken met de S-Max. Aan de andere kant is die vergelijking niet erg, want hij staat bekend als de sportieve MPV in het Ford-gamma. De Galaxy is behoorlijk hoog, breed en lang. Daardoor komt het geheel wat pompeus over. De achterlichten zijn ietwat opgefrist, waardoor het geheel weer wat scherper oogt. Een grote handgreep verraad zijn functie als vervoerder. Tijd om te gaan rijden! Het instappen gaat er gemakkelijk, want de met luxe overladen Galaxy heeft keyless entry. Een lichte aanraking van de handgreep activeert de ontgrendeling. Gelijk valt op dat er een zee van ruimte aanwezig is. Rondom de voorstoelen heb je veel bewegingsvrijheid, dat geldt ook voor de tweede zitrij. Zelfs op de derde zitrij is het nog goed toeven, ook voor volwassenen.

De luxe aan boord bestaat uit automatische airco met drie zones, adaptieve cruise controle met lane keep assist, stoelverwarming én ventilatie, stuurwielverwarming, elektrische stoelverstelling met geheugenstand, elektrische achterstoelen die automatisch in- of uitklappen en een automatische achterklep. Een waslijst aan opties die voorheen nauwelijks verkrijgbaar waren. De bestuurder wordt dus behoorlijk verwend in dit slagschip. Achterin valt er ook zeker niets te klagen trouwens, want het comfort is van een hoog niveau. Zowel hoofd- als beenruimte is voortreffelijk, je houdt het als volwassene zeker uit tijdens een ritje naar Spanje. Zoals gezegd zijn vering en demping goed om comfort afgesteld. Dat betekent niet dat de koets een hekel heeft aan bochten. Het stuurgedrag is tamelijk scherp en daardoor blijft het rijplezier behouden.

Een tweeliter benzinemotor met turbo doet dienst in de Ford. We hebben gekozen voor de meest krachtige variant met 240pk aan vermogen en 345Nm. Je merkt gelijk dat deze motor zich al snel helemaal thuis voelt in de Galaxy. Hij is behoorlijk snel, met 8,6 seconden van nul tot honderd laat je vrijwel alle andere auto’s in dit segment achter je. Dat geldt ook voor de topsnelheid, die met 222 kilometer per uur zeker niet misselijk is. Volgens de fabriek is 1 op 12,7 kilometer mogelijk, maar reken op 1 liter benzine per 10 kilometer, en je zit behoorlijk dichtbij de praktijk. De actieradius bedraagt dus ongeveer een kilometer of 600. De Ford Galaxy is verkrijgbaar vanaf 43 mille voor de 1.5 sterke Ecoboost. Dieselen kan met de tweeliter diesel met 150pk vanaf 48 duizend euro, de topversie met vierwielaandrijving en 180pk kost je 62 mille. Vooral de combinatie van praktische bruikbaarheid en luxe maakt de Galaxy tot een zeker unicum in zijn segment, een aanbod waar maar lastig ‘nee’ tegen te zeggen is.