De vernieuwde Ford S-max is -ondanks dat  hij ruimte biedt aan zeven personen- niet  gelijk te herkennen als een MPV. Dat komt voornamelijk door het feit dat hij niet  bijzonder hoog is en met zijn design neigt  naar een auto als de Ford Mondeo. Met  laatstgenoemde deelt hij ook het onderstel. Dat is overigens adaptief in te stellen op  normaal, sport en comfort. Met deze optie  staat het de bestuurder vrij het karakter van  de auto aan te passen. Kies je voor comfort, dan behoren oneffenheden in de weg tot het verleden en dein je zachtjes over de weg. Deze stand verdient de voorkeur als het gaat om lange afstanden. Kies je echter  voor sport, dan voelt de MPV sportief aan en kan het gaspedaal gevloerd worden. Het nieuwe model oogt sportief en bijdetijds.

Binnen is het een groot feest wat luxe betreft. Het geteste model is uitgerust met vrijwel alle beschikbare  opties en komt daardoor op een prijs van 78 duizend euro. Daarvoor krijg je bijvoorbeeld een Standkachel, een panoramadak en Premium Business pack, wat ondermeer een achteruitrijcamera, Bluetooth en Voice  Control, Parkeersensoren voor en achter en een navigatiesysteem omvat. Ook het Driver Assistance Pack 3 is een erg fijn pakket. Adaptieve Cruise Control, BLIS (een lampje gaat branden wanneer een  medeweggebruiker zich in de dode hoek bevindt), een Driver Alert System en Lane Departure Warning  zorgen ervoor dat de veiligheid van bestuurder en inzittenden worden vergroot.

Naast al deze opties ziet het interieur er ook erg fraai uit. De materiaalkeuze is zeer goed te noemen en de  lederen stoelen zitten heerlijk en zijn op acht verschillende manieren elektrisch te verstellen. De passagiers profiteren op de tweede zitrij eveneens van drie zeer comfortabele stoelen en komen qua hoofd- en  beenruimte niets tekort. Optioneel is een derde zitrij. Deze bestaat in de testauto uit twee volwaardige  lederen stoelen. Op deze zitrij is de ruimte logischerwijs minder, maar door de goede stoelen nog best goed uit te houden. Het navigatiesysteem functioneert prima en is gebruikersvriendelijk. Erg handig -maar niet  nieuw- blijft de TMC-verkeersinformatie in het buitenland, die je ieder moment op de hoogte houdt van de actuele vertragingen en verstoringen.

Tijdens een rit door het Harz-gebergte in midden-Duitsland kwam de vernieuwde Ford S-Max goed tot zijn recht. De wegen in dit gebied zijn bochtig en regelmatig passeren we een bordje dat we hoger dan 800  meter boven zeeniveau zitten. Dat is ook goed te merken aan de weersomstandigheden. Tijdens een rit  naar ruim duizend meter hoogte ligt het kwik op een anti-zomerse 7 graden en waait het behoorlijk. In dit  gebied laat de S-max goed zien waar hij toe in staat is. Met tweehonderd pk onder de motorkap en een  koppel van 420 Nm, heb je nooit het idee dat je kracht tekort komt. Ondanks het gewicht van 1634 kilo  sleurt de motor er behoorlijk aan en duurt het nog geen negen seconden voordat de honderd kilometer per uur is gepasseerd. De topsnelheid ligt op ongeveer 215 kilometer per uur.

Het dynamische karakter van de auto komt goed tot uiting tijdens de ritten door de Harz. Het overhellen in bochten valt -ondanks zijn omvang- enorm mee en het stuurgedrag is zeer direct. Dat nodigt er toe uit een bochtje sportief te nemen en daarbij geeft de ‘Keulenaar’ geen kik. Op de autobahn komt hij eveneens goed tot zijn recht. Door zijn snelle tussensprints hoeft je zelden onder de 180 kilometer per uur naar de  rechterbaan en ook daarboven is de power nog groot. Het feest houdt -op de teller- pas op bij 235 kilometer per uur. Natuurlijk is het lang niet altijd mogelijk verantwoord dergelijke snelheden te halen, maar op  rustige momenten is het heerlijk te ervaren hoeveel kracht de MPV heeft.

De 2.2 TDCi motor is niet alleen krachtig, maar ook vrij stil en zuinig. Zelfs bij het volledig vloeren van het  gaspedaal blijft het motorgeluid op de achtergrond. Ook het interieur kenmerkt zich op de autobahn door serene rust. De automaat schakelt geruisloos over en pas bij snelheden boven de tweehonderd kilometer  per uur wordt het omgevingsgeluid op de achtergrond duidelijker hoorbaar. Het gemiddelde verbruik blijft beperkt: inclusief trajecten waarbij de topsnelheid is gehaald komt het verbruik over vierhonderd kilometer op 7,9 liter per 100 km uit. Een nette score voor een MPV van deze omvang.

Een MPV koop je natuurlijk hoofdzakelijk voor de ruimte. Zonder derde zitrij is er maar liefst 1820 liter  beschikbaar, heb je echter alle vijf kids aan boord, dan blijft er nog een acceptabele 480 liter over. Ondanks zijn omvang, lever je niet in op prestaties en is het een heerlijke reisauto voor lange afstanden, terwijl het  dynamische karakter op binnenwegen aan te spreken is. Het geteste model kost 78 duizend euro, maar  zonder die kostbare opties is er al een zeer complete S-max met 200 pk te rijden vanaf 54 duizend euro. Het dynamische karakter en de prestaties in combinatie met de ruimte die deze auto biedt zal kopers op z’n  minst aanspreken.