Bestelauto’s zijn steeds vaker in persoonsauto-variant te verkrijgen. De Ford Tourneo Courier is hier een voorbeeld van. Duidelijk is dat utilisme hier voor uiterlijke schoonheid gaat, alhoewel het geen lelijk eendje is. Voor een bescheiden prijs biedt de Courier plaats aan vijf personen en kan er een hoop bagage worden verstouwd. Bovendien is ‘ie in het rood of blauw nog best aardig om te zien. Alle reden voor een uitgebreide test.
Het interieur is strak, zakelijk maar ietwat onoverzichtelijk. Zoals we van Ford gewend zijn ontberen we helaas een groot scherm in het middenconsole. De knoppen voor ventilatie verdienen lof, deze liggen goed in de hand en de ergonomie is dik in orde. Omdat de Tourneo Courier maar in één uitrustingsniveau is te verkrijgen, komen we maar weinig te kort. Een aantal belangrijke opties valt op zoals een licht- en regensensor, cruise control, stuurwielbediening, automatische airco, spraakbesturing, stoelverwarming, USB-aansluiting en een prima audiosysteem. Al met al ontbreekt er maar weinig. De zitpositie is goed en het lederen stuurwiel ligt goed in de hand. Ook achterin is het goed toeven, want dankzij roldeuren wordt de instap vergemakkelijkt. Achterin wordt het gemak vergroot door klaptafeltjes met bekerhouders. De beenruimte is prima, de hoofdruimte excellent. Door de hoge carrosserievorm zullen er maar weinig passagiers met hun hoofd het dak raken.
Het DNA van Ford komt in het rijgedrag goed tot uiting. Aan boord vinden we de welbekende 1.0 ecoboost motor en deze levert 100pk. De motor past prima bij het rustige karakter van de auto, alhoewel hij laag in de toeren verrast door souplesse. Daardoor voelt de Courier soms nog best pittig aan. Het lederen stuurwiel pakt goed vast. Tijdens een potje sturen bemerken we dat het stuurgedrag redelijk neutraal is, met hier en daar een tintje sportiviteit. Op de snelweg blijft de koets stabiel zonder week te worden. Wel heb je bij windkracht 6 of meer last van zijwind. Gezien de vorm geen onlogisch gevolg en dit merken we niet aan als buitensporig. De handgeschakelde vijfbak kon wel een zesde versnelling gebruiken, dit zou de rust aan boord op hoge snelheid misschien nog wat verbeteren.
Het verbruik komt uit op circa 7 liter per honderd kilometer, daar waar door de fabriek wordt uitgegaan van 5,2 liter. Fiscaal gezien mis je met 119 gram CO2 uitstoot per kilometer net de boot als het gaat om de begerige twintig procent bijtelling. De auto zal echter vooral worden gekocht door particuliere kopers die het praktische gebruiksgemak zullen waarderen. De bagageruimte meet 1656 liter en daarmee kan er veel nuttigs worden vervoerd. Ook voor gezinnen met drie kinderen kan de Courier interessant zijn. Het interieur hoeft niet beeldschoon te blijven en kan tegen een stootje. Drie kinderzitjes op de achterbank bevestigen is geen probleem, bovendien kunnen er nog zeker twee kinderwagens en een hoop extra bagage mee. De prijs van de Ford Tourneo Courier ligt op 20.995 euro. Daarvoor krijg je de bekroonde 1.0 ecoboost motor met 100pk en een zeer riante uitrusting, Titanium genaamd.