De Land Rover Discovery moet zich in het terrein ontzettend goed kunnen standhouden. Om dit uit te vinden hebben wij de Disco 4 getest, voorzien van de relatief actuele drieliter zescilinder dieselmotor, de SDV6, met een vermogen van maar liefst 256pk. In combinatie met het gewicht van bijna 2,5 ton is het daarom nog geen sprinter, maar ontzag wekt de Brit sowieso. Dat is vooral te merken op snelwegen, waar diverse bestuurders snel de rechterbaan opzoeken zodra de Disco in het vizier komt.

Terwijl vele merken meegaan met de stroom des tijds en met steeds kleinere motoren en grotere turbo’s komen, trekt Land Rover zich hier als een van de weinigen niet veel van aan. De hoogte van de auto is met drie verschillende niveaus te bepalen. De laagste stand heet de instaphoogte, daarna volgt de reguliere rijhoogte en het hoogst is de off-road mode. Voor de gemiddelde passagier wordt het dan wel heel moeilijk om in te stappen, je zou bijna een opstapje wensen. Gelukkig is dit probleem in de overige standen niet aanwezig.

Het grote voordeel van een Land Rover Discovery is zijn hoge zitpositie. Daardoor is het overzicht over de weg goed. Aan boord bevinden zich diverse luxe opties. Zo zijn de stoelen optioneel verwarmbaar, heeft de Land Rover een navigatiesysteem en zijn de stoelen elektrisch verstelbaar. Er kunnen in totaal zeven personen mee, dankzij een optionele derde zitrij. Passagiers en bestuurder zitten overal goed, zelfs op de derde zitrij kunnen ook volwassenen mee. Middels een eenvoudig systeem kunnen de achterstoelen worden weggeklapt en ontstaat er een bagageruimte met een inhoud tot 2558 liter. Met alle stoelen in gebruik blijft er nog 280 liter over.

De Disco 4 is uitgerust met een zescilinder dieselmotor met 256pk, gekoppeld aan een zijdezachte achttrapsautomaat. Deze automaat schakelt zeer geruisloos over en doet goed recht aan het comfortabele karakter van de Brit. Dit karakter komt vooral tot uiting op lange afstanden, waar hij zich bewijst als een aangename reisgenoot. Het motorgeluid beperkt zich over het algemeen tot de achtergrond, pas bij vol accelereren laat de dieselbrom van zich horen. Een wagen van dit formaat koop je niet voor de snelle prestaties, al met al levert de Disco op papier nog redelijke verdienste. Een sprintje kost namelijk 9,3 seconden terwijl de topsnelheid op 180 kilometer per uur ligt. Het belangrijkste aspect van deze auto ligt echter in het terrein.

En daar bewijst de Land Rover z’n mannetje te staan. Heuvels worden zonder probleem genomen en je kan behoorlijk ver gaan, voordat je merkt dat je aan het plafond van de mogelijkheden komt. Middels een ingenieus systeem zijn er vijf standen te selecteren: normaal, gras en sneeuw, zand, modder en rotsklimmen. Elke stand zorgt ervoor dat motor, bak en vermogensverdeling zo optimaal mogelijk worden ingezet. De lage gearing zorgt bovendien voor nog meer grip. De maximale diepte die door het water mag worden gereden bedraagt 60 centimeter.

Met een Land Rover Discovery 4 heb je niet alleen een fijne en comfortabele reisgenoot voor lange afstanden, je krijgt er ook nog eens een hoop ruimte voor terug. Bovendien staat het merk uit het Verenigde Koninkrijk bekend om zeer goede terreincapaciteiten. De wagen mag een gewicht van 3,5 ton trekken en is daarom ideaal voor degene die bijvoorbeeld regelmatig een zware aanhanger aan de trekhaak heeft hangen. De SDV6 motor is bovendien zeer modern en de transmissie zorgt voor een verhoogd rij- en reisplezier. Het verbruik valt mee, 1 op 10 is netjes voor een 2,5 ton wegende mastodont. Met een prijs vanaf 79 mille heb je daarom een luxe, comfortabele en zeer krachtig werkpaard voor de deur staan.