De Freelander is niet meer. Leve de Freelander! De kleinste telg van de Land Rover familie is al een tijd lang niet meer een graag geziene gast op ’s lands wegen. De verkoopcijfers over het jaar 2014 spreken boekdelen, niet meer dan een vijftigtal gingen er over de toonbank van de lokale dealer. Om de boel weer even wakker te schudden, komt het Engelse merk nu met de Discovery Sport. Een nieuwe naam moet zijn voorganger doen vergeten. Aan het design is veel aandacht besteed. Zo vertoont hij veel gelijkenissen met de populaire Evoque. Vooral aan de voorkant zijn de gelijkenissen treffend. De koplampen zijn fraai gelijnd, waardoor het familiegezicht nog duidelijker zichtbaar wordt. Bovendien is het front ronduit sportief. Wel zijn er grote verschillen mogelijk door het aanvinken van het optische sportpakket waardoor er zelfs een agressief tintje wordt meegegeven.
De rode testauto die wij rijden oogt ingetogener. De rode kleur staat ‘m goed, maar zelf hadden we gekozen voor wit. Daardoor komt het design naar ons idee nog beter tot zijn recht. Het interieur is chique en kenmerkt zich door de typische degelijkheid van Land Rover. Rondom het scherm op het dashboard zitten teveel knoppen, waardoor het geheel minder overzichtelijk wordt. Qua ergonomie steekt het dash echter goed in elkaar. De knoppen voor raambediening zitten bovenop de deur, waardoor je even moet zoeken. Eenmaal gewend is dit zo te vinden. Dat de Discovery Sport een familieauto is, komt ondermeer naar voren doordat het een potentiele zevenzitter is. Optioneel is een derde zitrij te bestellen, waardoor de hele familie mee kan. Verwacht op de achterste rij echter geen ruimte wonderen, voor kleine kinderen is het goed toeven, maar volwassenen hebben er niets te zoeken. Deze kunnen beter plaatsnemen op de twee voorstoelen, waarvandaan er goed uitzicht is over de weg.
Dat er vooral wordt gedieseld wordt duidelijk door een blik op de specificatielijst. Er is slechts één benzinemotor leverbaar, tegen drie diesels. De benzinemotor heeft ook nog eens maar liefst 240pk, waardoor deze zich vrijwel uit de markt prijst. Voor de basisversie moet al 58 mille worden neergeteld, terwijl dit oploopt tot maar liefst 74 duizend euro. Het moge duidelijk zijn dat de diesel aan het langste eind trekt en dit veruit de meest logische keuze is. Voor net iets meer dan 40 duizend euro heb je al de 150pk sterke eD4 waarmee je eigenlijk gelijk de meest populaire keuze te pakken hebt. Helemaal bovenaan stond de 190pk versie waar wij mee reden, maar deze is inmiddels al niet meer leverbaar. Voor de nieuwe tweeliter dieselmotor met 180pk moet minimaal 49 duizend euro worden betaald. Wel positief is dat deze motor niet alleen zuiniger, maar ook sneller is. De sprint naar honderd duurt onder de tien seconden en er is 188 kilometer per uur mogelijk.
Het gemiddelde verbruik ligt op 6,5 liter per honderd kilometer, en dat is een nette score voor een kleine SUV die 1775 kilo weegt. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel bedienen en is trefzeker door korte slagen. Het onderstel is overwegend comfortabel, en dat karakter zie je ook terug in het sturen. Dat is niet erg direct, maar storend wordt het zeker niet. Standaard is de Discovery Sport al tamelijk luxe uitgevoerd, maar er is bij Land Rover erg veel mogelijk. Met 50 mille concurreert de Brit met modellen als de Q3 of X1, deze zijn echter al op hoge leeftijd en zeker niet in staat om zeven personen te huisvesten. Wat dat betreft hebben ze goed hun huiswerk gedaan bij Land Rover. Voor de liefhebber van een hip uiterlijk, gecombineerd met veel praktisch gemak – de bagageruimte meet 981 liter – lijkt de keuze in dit segment al gemaakt.