Stoer. Een grote vooruitgang. Geweldig. Prachtige koets. De superlatieven waren niet aan te slepen voorafgaande aan de lancering van de Land Rover Discovery Sport. Vele autojournalisten zien de opvolger van de Freelander als een ware vooruitgang. En dat is het feitelijk ook. Over smaak valt te twisten, maar niemand zal het oneens zijn met het feit dat het design er sterk op vooruit is gegaan. De gelijkenissen met de Evoque zijn talrijk, zonder dat het een kopie is geworden. Een stoere grille bepaalt het front. De achterzijde vinden we wat minder spannend, zoals we ook al in een eerder test hebben beschreven. De brave uitstraling past niet goed bij de indruk die je van het front krijgt. Desalniettemin vinden we het ontwerp zeer geslaagd.

De Discovery Sport is er in verschillende soorten en maten. Het testmodel dat wij rijden is zelfs voorzien van zeven zitplaatsen en laat zich daarmee van zijn meest praktische kant zien. Wie denkt dat deze auto bij stevig accelereren de straatstenen uit de straat trekt, komt bedrogen uit. Onder de motorkap vinden we een bescheiden vermogen van 150pk en een koppel van 380Nm. De cijfers zijn goed, maar als je bedenkt dat het testmodel 1854 kilo weegt, komen deze in een ander daglicht te staan. Logisch dat de sprint naar honderd kilometer per uur 10,3 seconden duurt, want er is behoorlijk wat gewicht mee te torsen. De topsnelheid ligt op een zeer ingetogen 180 kilometer per uur. Het zijn geen waarden die je elke dag rijdt, maar toch geeft het aan dat de motor een behoorlijke kluif aan dit zwaargewicht heeft. Het is dus het overwegen waard om voor een meer potente motor te kiezen.

Aan de andere kant: er zijn maar weinig automobilisten in een Land Rover Discovery Sport die verwachten dat ze flink kunnen knallen met dit model. Op dieselgebied zou je in dat geval kunnen kiezen voor de SD4 met 190pk. Eigenlijk wel opvallend, want de modelnaam doet een sportieve inborst vermoeden. Uiteraard is de Discovery voorzien van tal van luxe en veiligheidsopties. We noemen stuurverwarming, stoelverwarming en dualzone airco. Maar, dit mag je eigenlijk ook wel verwachten voor een prijs die richting de 80 duizend euro gaat. We missen bijvoorbeeld adaptieve cruise controle, en vergelijkbare veiligheidssystemen. De prijs zit ‘m echter vooral in de geavanceerde vierwielaandrijvingstechniek, waarbij je elk modderbad kunt doorstaan. De auto is op verschillende rijmodi in te stellen en op die manier is hij geschikt voor elk terrein. Je zou kunnen stellen dat de gemiddelde boswachter heel erg blij van deze auto wordt.

Toch is dat tekort door de bocht, want er zijn veel meer doelgroepen die zich voelen aangesproken door het stoere en robuuste karakter van de Discovery Sport. De motor reageert traag op de commando’s van de bestuurder, maar is wel een écht werkpaard. Hij gaat onder alle omstandigheden gewoon door en dankzij zijn koppel in staat om bergen werk te verzetten. Een aanhangwagen van 2200 kilo trekken? Geen probleem voor deze Brit. Het stuurgedrag is wollig maar dit wordt gecompenseerd door het aangename onderstel. Bovendien is de hoge zit aangenaam en heb je daardoor een goed uitzicht over de weg. We kunnen ze wel waarderen, die Britten. Het testmodel kost 79 duizend euro, maar een instapversie is er al vanaf 46 mille.