Test Land Rover Freelander 2.2 TD4 HSE

Test Land Rover Freelander 2.2 TD4 HSE

2019-02-14T20:17:50+00:0014 Feb 2019, 20:50|Categories: Land Rover|

Eigenlijk is de Freelander een ondergesneeuwd model. In dezelfde prijsklasse vinden we bij het merk immers ook de Range Rover Evoque. Dit model is het best verkocht van alle Land Rovers dit jaar en bovendien een stuk flamboyanter.  De auto wordt vaker waargenomen in ’t Gooi. De Freelander is echter wat bescheidener, een auto die op de achtergrond staat. Veel boswachters waarderen zijn uitmuntende terreincapaciteiten. Terwijl de Evoque  voor de weg lijkt te zijn gemaakt, is de Freelander een auto die meer van bospaden en modderbaden houdt. Toch is hij ook goed inzetbaar voor het dagelijkse gebruik.

De grille van de Freelander is robuust en bescheiden tegelijk. De achterzijde oogt echter wat anoniem. In basis gaat het model alweer zeven jaar mee. Binnen overheerst luxe. Bij de laatste opfrisbeurt is naast de achterlichten ook het dashboard en het motorenpallet gewijzigd. De indeling is wat logischer geworden en ook het stuurwiel is vernieuwd. De uitstraling is ook hier robuust. De stoelen zijn met leder bekleed en verwarmbaar. Ook is er een licht- en regensensor aanwezig. Het navigatiesysteem is helder, maar werkt traag. Dit probleem hebben we ook al in meerdere modellen van Jaguar en Land Rover aangekaart. Door de aanwezige luxe wordt de prijs opgestuwd tot een forse 50 mille. Voor die prijs kan je ook kiezen voor een vergelijkbaar uitgeruste Range Rover Evoque.

De terreincapaciteiten van deze twee zijn echter in geen enkel opzicht te vergelijken. Met de bekende ‘drive-select-modus’ van Land Rover kan er geschakeld worden tussen modder, sneeuw, rotsen of een normale stand voor het dagelijkse gebruik op de gebaande wegen. De draaiknop is verdwenen, in plaats daarvan kan er met pijltjes worden geswitcht tussen de modi. De indeling van het dash is logisch, het scherm van het navigatiesysteem is wat klein. In een werkpaard als deze zou je een handmatige handrem verwachten, maar niets is minder waar. Ook in de Freelander bevindt zich een automatische handrem, die overigens prima werkt. Op het stuurwiel vinden we de bekende bedieningsknoppen voor audio, boordcomputer en telefoon. Ook kan vanaf het stuur de stuurwielverwarming worden ingeschakeld.

De stoelen van de Freelander zitten naar behoren en bieden op een bochtig bospad genoeg zijdelingse steun. De twee individuele armsteunen –zowel voor passagier als bijrijder – werken  comfortverhogend en zijn vooral ideaal op lange snelwegritten. Het onderstel en de vering tonen zich van hun beste kant en zijn ronduit comfortabel te noemen. Ook met korte oneffenheden of drempels weet de bodemgroep goed om te gaan. Wanneer bospaden worden opgezocht valt onmiddellijk op dat de terreinwagen zich ook in ruige omstandigheden goed houdt. Het onderstel is ook hier bijzonder vergevingsgezind. Het stuurgedrag is direct genoeg, ook op hogere snelheden. De auto is niet gemaakt voor scherpe bochten, maar als het moet staat hij ook hier z’n mannetje wel.

We rijden met de 2.2 TD4 dieselmotor die 150pk levert. Er zijn drie diesels en één benzinemotor. De benzinemotor heeft altijd 240pk, maar door de basisprijs van 56 mille zal je deze maar weinig tegenkomen. Zowel de eD4 als TD4 leveren 150pk, bovenaan de ladder staat de SD4 dieselmotor die 190pk aan boord heeft. Terug naar ‘onze’ TD4. De motor is soepel en krachtig. Vooral in de eerste versnellingen dringt het dieselmotorgeluid goed door tot de inzittenden. Er is genoeg kracht voorhanden, met 420Nm koppel is deze motor zeker geen zielepiet. De cijfers zijn nogal irrelevant, maar een sprint naar honderd kost 11,7 seconden van je tijd en bij het aanhoudend vloeren van het gaspedaal moet uiteindelijk  een snelheid van 181 kilometer per uur op de klokken kunnen verschijnen.

De Land Rover Freelander is een auto die op de achtergrond staat. De allergoedkoopste versie kost alsnog 40 duizend euro, dus hele grote aantallen zullen er niet van worden gekocht. Dat geldt wel voor zijn broer, de Range Rover Evoque. Dit model staat tot en met maart dit jaar op een 96e positie in de verkoop top-100. Hoewel de auto dus fors geprijsd is, zal dit echte liefhebbers niet weerhouden om een Freelander aan te schaffen. Vooral voor boswachters en mensen in de agrarische sector is deze Land Rover een geliefd object, en dat zal nog wel even zo blijven.

Plus punten

  • Uiterst goed in het terrein
  • Comfortabel
  • Robuust

Min punten

  • Anoniem
  • Prijzig