Als je het hebt over de meest authentieke auto van dit moment is het wel de Land Rover Range Rover. Al meer dan zestig jaar weet het Engelse merk met dit model kopers aan zich te binden en deze zeer goed vast te houden. Om te laten zien waar ze als Britten toe in staat zijn, ontwikkelden ze een geheel nieuwe Range Rover. Dankzij een uitgebreide afslankkuur bovendien tot wel 400 kilo lichter, een regelrechte prestatie van formaat! In de versie die wij reden, de meest krachtige, scheelt dit overigens wat minder, ongeveer 200 kilo.

Terwijl het uiterlijk van de nieuwe Range erg overbluffend is en tegelijkertijd ook vooral de voorzijde een tikkeltje bescheidener is vormgegeven, kenmerkt het interieur zich vooral door minimalisme. Een hoop knoppen zijn op het dashboard verdwenen. Deze zijn overbodig geworden doordat ze digitaal te vinden zijn in het centraal geplaatste display. Dankzij de hoge zit heb je goed overzicht op de weg. Ter vergemakkelijking van de instap is de Range Rover een stuk te verlagen. Instappen gaat dan een stuk eenvoudiger. De normale rijhoogte is bedoeld voor het alledaagse gebruik terwijl de hoge stand is bedoeld voor het terreinwerk.

De nieuwe Range Rover is leverbaar in drie verschillende uitrustingsniveau’s. De prijzen beginnen bij de al behoorlijk complete HSE. Daarop volgt de Vogue, het pakket dat op ‘onze’ testauto zit. Bovenaan het lijstje staat de overcomplete Autobiography-uitvoering. Indien gewenst krijg je op de Range verwarmbare en verkoelbare stoelen, stoelmassage, TV en beeldschermen aan de achterkant van de hoofdsteunen van bestuurder en passagier. Een paleis op wielen, zo lijkt het wel. Bovendien verschijnt over niet al te lange tijd de verlengde versie van de Range Rover, waardoor het nog beter toeven is, vooral achterin.

In de nieuwe Range Rover zijn drie motoren leverbaar. Allereerst is er de nieuwe zescilinder dieselmotor, met 258pk. Deze nieuwe motor zorgt voor een groen B-label en stoot slechts 196 gram CO2 per kilometer uit, erg weinig voor een Range. Een trapje hoger staat de achtcilinder dieselmotor met 339pk en een allesverslindende 700Nm aan koppel. De versie die wij rijden is qua vermogen onovertrefbaar, een achtcilinder benzine motor levert 510pk. De vijfliter motor laat een prachtige roffel horen en sprint als ertoe wordt aangedrongen binnen 5,4 seconden. Het feest houdt op bij 250 km/u maar daarbij moet worden aangemerkt dat het onderstel wat instabieler aanvoelt boven de 230 km/u en dat harder rijden (bij een bezoek aan onze oosterburen) dan ook niet verstandig lijkt.

Eigenlijk is de nieuwe Range Rover 5.0 V8 Supercharged een ultieme auto in zowel terrein als op de weg. In het terrein is ‘ie bijna onovertreffelijk, het adaptieve terreinherkenningssysteem zorgt ervoor dat je je nooit zorgen hoeft te maken. Aan de hand van sensoren wordt vanzelf bepaald in welk terrein de auto zich bevindt en aan de hand daarvan wordt het nodige gedaan om nooit voor onaangename verrassingen te staan. Op de weg voel je je nog meer als tevoren de ‘King of the Road’ want dankzij het enorme vermogen en koppel blaas je de meeste weggebruikers met een enorme snelheid voorbij. Reken daarbij wel op een schrikbarend verbruik van 1 op 4. Maar daarover mag eigenlijk niet worden geklaagd, gezien de aanschafprijs van bijna twee ton. Het testmodel kost 203.000 euro waarvan maar liefst 75.000 euro CO2-heffing is. De koper van deze Range Rover verdient dus bijna een lintje voor de grote gift aan de staatskas. In ruil daarvoor staat er wel een onverschrokken en onovertrefbare terreinbeul voor de deur.