Een heer van stand. Zo wordt de Range Rover vaak aangeduid. Want in tegenstelling tot veel moderne SUV’s die een decadente uitstraling hebben, heeft deze auto juist een statiger overkomen. De Range Rover heeft een gezaghebbend uiterlijk. Zijn broertje, de Range Rover Sport, combineert die eigenschappen met een sportief rijgedrag en geeft het net dat vleugje extra dynamiek die wel wenselijk is in dit soort auto’s. Want hoewel geen enkel terrein onbegaanbaar is voor de gebroeders Range Rover, wordt er in Nederland in 99 procent van de gevallen op asfalt gereden. Met een sterk dieet waardoor ‘ie honderden kilo’s lichter is en een aangepast onderstel scoort de Range Rover Sport bij voorbaat al punten.

Net als zijn voorganger ziet de Range Rover Sport er sportief uit. Dat is overigens wel afhankelijk van de hoogtestand waarin de auto is gepositioneerd. Voor off-road gebruik tilt de Range Rover zichzelf omhoog en staat hij in mum van tijd op hoge poten. De normale stand is wat lager, deze is geschikt voor het alledaagse gebruik. Omdat de hoge instapdrempel vooral voor ouderen soms lastig is, is er ook nog een derde stand. Deze is lager dan de normale stand en voorziet in een eenvoudige instap. Eenmaal zetel genomen is het overzicht op de weg bijzonder goed. Bovendien is de hoofdruimte sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Was het in dat model nog wel eens behelpen met de hoofdruimte voor grote volwassenen, bij de nieuwe generatie Range Rover Sport is dat probleem dankzij een verhoogd dak opgelost.

Bijzonder fraai is het interieur. Leer overheerst in het dashboard en de materialen zijn van uitmuntende kwaliteit. Jammer dat het prachtig ogende touchscreen niet erg snel werkt. Het duurt soms even voordat de juiste optie kan worden geselecteerd, omdat de techniek vaak wat hapert. Dit is echter niet meer dan een smetje op het blazoen van de landheer. De stoelen zitten als gegoten en daarin hou je het erg lang uit. Bovendien zijn ze beide op 14 verschillende manieren te verstellen, waaronder de breedte van de zijwangen. Ook zijn beide voorstoelen en de gehele achterbank verwarmbaar, heerlijk voor een koude winterdag. In het verdere ontbreekt er weinig in de nieuwe Range. Stuurwielverwarming, spraakbesturing en elektrische stuurwielverstelling, hij heeft het allemaal. Bijzondere aandacht verdient de versnellingspook. Deze is nieuw en ligt heerlijk in de hand. Bovendien werkt deze prima. Het enige nadeel is dat de knop voor de parkeerstand bovenop de pook is gesitueerd, waardoor het nog wel eens voorkomt dat er per ongeluk op wordt gedrukt. Gelukkig wordt deze stand alleen bij stilstand en een voet op de rem geactiveerd.

De techniek is in de nieuwe Range Rover Sport behoorlijk aangepast. Allereerst is het onderstel vernieuwd. Door voortreffelijk werk van de Britten ligt de Range strakker op de weg dan ooit. De vering en demping zijn aangepast, maar ondanks zijn verbeterde sportieve rij-eigenschappen is het onderstel nog bijzonder comfortabel. Het is erg knap om te zien dat het Britse merk de bijna perfecte verhouding tussen sportiviteit en comfort heeft gevonden. Een sportieve bocht is namelijk geen probleem, de koets blijft vrij van overhellen. Wel gaan de (grote) banden vrij snel piepen. De achttrapsautomaat van ZF schakelt voortreffelijk en razendsnel op. Bij het vloeren van het gaspedaal wordt de sprint onmiddelijk ingezet, en in 7,5 seconden schiet de naald van de snelheidsmeter voorbij de 100. Bij aandringen verschijnt uiteindelijk de 210 kilometer per uur op de klok.

Hoewel de Range Rover Sport vrijwel in alle gevallen voor het asfalt wordt ingezet, staat hij ook in het terrein zijn mannetje. Via de knop terrain response kan de gewenste stand worden geselecteerd, varierend van modder/sneeuw en zand tot rotsen. We hebben het niet geprobeerd, maar in het terrein zal de nieuwste LaRo zich ongetwijfeld goed standhouden. Concluderend is de Range Rover Sport op erg veel punten verbeterd. Zijn terreinkwaliteiten zijn gebleven, net als het comfortabele rijgedrag. Daarnaast is de hoofd- en beenruimte voor zowel bestuurder als passagiers verbeterd, net als de sportieve rij-eigenschappen dankzij het vernieuwde onderstel en het strenge dieet. Concurrenten als de BMW X5, Mercedes M-klasse en Audi Q7 hebben veel te vrezen. De zeer sterk verouderde Q7 kost in vergelijkbare uitvoering al snel een meer dan een ton, en is in de late herfst van zijn leven. De Mercedes M-klasse is weliswaar nog maar twee jaar op de markt, maar is in onze ogen net wat minder fraai. Veel decadenter is de onlangs gepresenteerde BMW X5. Kopers van een Range Rover Sport weten echter wel beter. Het Britse merk biedt hen echte klasse, voor net wat minder dan een ton.