Vraag een toevallige passant naar de ultieme terreinwagen en de kans is groot dat die persoon Land Rover noemt. Wij reden met bijna de grootste broer van de familie, de Range Rover Sport. Een grote jongen, want onder de motorkap huist een vijf liter grote achtcilinder benzinemotor met een vermogen van maar liefst 510 PK. Een dergelijke hoeveelheid vermogen is doorgaans alleen voor dure sportwagens bestemd, maar het Engelse merk mocht met trots vaststellen dat het hen is gelukt deze motor in de Range Rover te sleutelen. Als je qua uiterlijk een keuze moet maken tussen de Range Rover of de Range Rover Sport, dan kiezen al snel veel mensen voor laatstgenoemde.

De achterzijde van de terreinwagen spreekt net wat meer aan dan die van de ‘normale’ versie. Op de snelweg valt het gelijk op, door de kolossale omvang gaan veel automobilisten verschrikt naar de rechterbaan zodra ze de Range Rover in hun spiegels zien opduiken. De bestuurder van de Engelse terreinwagen voelt zich op zijn manier de ‘King of the Road’. Doorgaans wordt deze term uitsluitend gebruikt voor bestuurders van vrachtwagens, maar de hoge zit in combinatie met het enorme vermogen doen dit gevoel alleen maar versterken.

Uiteraard is het interieur van de Range Rover Sport overgoten met luxe. Veel leer en materialen van hoogwaardige kwaliteit springen gelijk in het oog. Het navigatiesysteem ziet er fraai uit en is eenvoudig bedienbaar, alhoewel sommige functies even duren voordat ze zijn ‘opgestart’. De lederen stoelen zitten goed en zijn groot, maar voor lange bestuurders is de Range Rover Sport niet ideaal. Wanneer je echter niet groter dan 1,90 meter bent, is het achter het stuur prima toeven. De stoelen zijn verwarmbaar en elektrisch verstelbaar en zodoende goed af te stellen naar je eigen voorkeur. Achterin is er voldoende beenruimte en zitten de passagiers eveneens heerlijk.

Het belangrijkste is natuurlijk het rijden. Zodra de vijfliter achtcilinder benzinemotor tot leven is gewekt klinkt er een imponerende grom. Bij het rijden voel je je onmiddellijk verheven boven het ‘gepeupel’ en is het iedere keer weer een lust om het gaspedaal ver in te trappen. De acceleratie gaat vlug; een sprint tot honderd kilometer per uur kost 6,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 225 kilometer per uur. Hoewel de acceleratie wellicht niet meteen verbluffend lijkt, spreken de 625 Nm in elk geval tot de verbeelding. De kracht waarmee de ruim 2,5 ton wegende terreinwagen tot hoogst illegale snelheden wordt gelanceerd is prachtig om te ervaren. Daarbij moet uiteraard niet op het verbruik worden gelet, wij kwamen op een gemiddeld verbruik van één liter per vier kilometer. Echter, met een tankinhoud van ruim tachtig liter sta je gelukkig in elk geval niet elke dag bij de pomp. Naast het rijden op de verharde weg is het natuurlijk een uitdaging om het woeste terrein op te zoeken. Wij reden op een bospad met diepe kuilen, veel plassen en vooral heel veel diepe modder.

De terreincapaciteiten zijn middels een centrale knop te beïnvloeden. Daar kan gekozen worden voor onder andere dynamisch rijden (voor op de verharde weg), in modder en sneeuw, op rotsen en in het zand. Het is altijd even wennen wanneer je -tegen je gevoel in- diep de modder inrijdt met een lage snelheid. Omstanders verwachten dat je ieder moment vast komt te zitten, maar de Engelse terreinwagen laat zien waar hij toe in staat is. Tijdens het off-road rijden hebben we niet één keer het idee gehad dat we vast kwamen te zitten. Dat terwijl omstanders verklaarden zeer regelmatig vierwielaangedreven auto’s vast hebben gezeten op dit traject. Wel is het van belang om gedoseerd gas te geven en de auto rustig zijn werk te laten doen.

Behalve ‘stoeien in de modder’ hebben we ook nog even de functie ‘rotsklimmen’ uitgeprobeerd. Daarbij viel gelijk op dat de RRS heel wat aan kan, hoge stenen vormen geen enkel obstakel. Net als bij de Suzuki Grand Vitara geldt in nog belangrijker mate dat terreinrijden in Nederland zeer zelden voorkomt. Naast de periodieke ‘off-road evenementen’ komt het tijdens dagelijks gebruik maar sporadisch voor dat een auto in het zware terrein wordt ingezet. Daarvoor moeten we uitwijken naar onze buurlanden of nog liever de Alpen. Met een Range Rover Sport heeft de eigenaar echter een zeer fraaie, krachtige terreinwagen die met geen enkel ander model is te vergelijken. Vanuit de hoge zitpositie is het heerlijk reizen en voel je je de koning van de weg. Dat je af en toe tijdens stoplichtsprintjes medeweggebruikers kan verbazen met de enorme acceleratie is een toegift. Met de koop van deze terreinwagen laat je in elk geval zien dat je een goede smaak hebt.