Waar kom je tegenwoordig nog een achtcilinder diesel tegen? Juist, bij Land Rover. De Range Rover Sport is verkrijgbaar in een benzine en drie diesels. Eerder reden we al de 258pk sterke zescilinder, nu is het de beurt aan de bijna honderd pk sterkere achtcilinder. Op het eerste gezicht lijkt zoveel vermogen compleet overbodig, maar is dat ook zo? Met 339pk en maar liefst 700nm is het in elk geval geen auto om de spot mee te drijven. De robuustheid zie je ook terug in het uiterlijk. We zeiden het al eerder, de Range Rover Sport oogt stoer, zonder arrogant te worden.

Dat het design nog actueel is, vertaald zich naar de aandacht die je in deze auto onderweg krijgt. Veel mensen gunnen de auto een blik waardig. Naar onze mening is de opdracht op de tekentafel van Land Rover dan ook geslaagd. Persoonlijk vinden we de achterzijde net iets minder goed smoelen dan z’n voorkant, maar dat doet geen afbreuk aan het gehele ontwerp. Binnen vind je dezelfde materialen terug als in de grotere Range Rover, de afwerking is van een zeer hoogstaand niveau. De stoelen zitten voortreffelijk, en bieden voldoende zijdelingse steun. Bovendien zijn ze achtvoudig te verstellen waardoor de ideale zitpositie kan worden bepaald. Het panoramadak is hier mede debet aan. Achterin merk je dat ook, maar dankzij een iets oplopende daklijn zit je daar eigenlijk wel prima.

Je voelt je al snel thuis in de Range Rover Sport. Dankzij een armsteun in de middenconsole én een individuele armsteun hou je het op lange ritten gemakkelijk uit. Ook achterin is het goed toeven. Een klein kritiekpuntje betreft het infotainment systeem, dit werkt nog steeds niet zo snel als je in deze tijd zou verwachten. De reactiesnelheid van het touchscreen doet denken aan dat van smartphone van een jaar of 4 geleden. En dat is jammer, maar je bent er al snel aan gewend. De Range Rover Sport weegt behoorlijk veel, namelijk maar liefst 2400 kilo. Met dit gewicht dient er een hoop wegenbelasting te worden betaald, maar als bezitter van deze auto zal je dat financieel weinig zorgen baren. Er kan bergen werk worden verzet met de RR Sport, hij mag 3500 kilo geremd trekken. Zonder aanhanger ben je in 6,9 seconden op de honderd en ligt de topsnelheid ergens boven de 200 kilometer per uur.

Bij het starten van de achtcilinder valt gelijk zijn diepe grom op. Deze blijft stationair op de achtergrond, maar geeft wel de indruk dat er niet met hem te spotten valt. Het rijden gaat heerlijk soepel en de achttrapsautomaat van ZF werkt hier aan mee. Het vermogen is al bij een zeer laag toerental en over de volle breedte beschikbaar. De krachtsopbouw is dus behoorlijk explosief. Uiteraard is deze goed te beheersen met het gaspedaal. Omdat we hier te maken hebben met de Sport-devisie van Land Rover, hebben we de beschikking over de transmissiepook uit de Jaguar F-type. In het carrosseriemodel van deze auto is het natuurlijk lastig om een laag zwaartepunt te bereiken waardoor de sportiviteit toeneemt. Toch hebben de Britten dit goed voor elkaar gekregen. Het predicaat sportief krijgt ‘ie nog niet, maar kenmerken hiervan merk je zeker. Het stuurgedrag is goed direct en het onderstel strak, zonder plankhard te worden.

De Land Rover Range Rover Sport SDV8 is maar lastig met een concurrent te vergelijken. Bij Audi hebben ze nog de zeer gedateerde Q7 4.2 TDI, die qua vermogen in lijn loopt met dit model. Toch is de Q7 in basis al acht jaar oud en wordt deze daarom nog nauwelijks verkocht. De BMW X5 40d is aardig vergelijkbaar, maar heeft een totaal andere uitstraling dan de Brit. Bovendien opereert deze in een andere prijsklasse, wat ook geldt voor de Mercedes-Benz ML350 BlueTEC. Al met al heeft de Land Rover Range Rover Sport in Nederland een echt eigen positie op de markt veroverd en zal hij enerzijds door zijn uitstraling en merkimago, maar ook door z’n prettige kwaliteiten zeker de harten van veel consumenten veroveren.