Test Range Rover Evoque 2.0 Si4 Coupé

Test Range Rover Evoque 2.0 Si4 Coupé

2019-02-14T20:09:06+00:0014 Feb 2019, 20:06|Categories: Land Rover|

Het is best moeilijk iemand te vinden die het uiterlijk van de Range Rover Evoque tegenstaat. Al voordat nog maar iemand er in had gereden waren er bij Land Rover inmiddels meer dan driehonderd exemplaren verkocht. Inmiddels zijn er al meer dan duizend over de toonbank gegaan en daarmee kan de Evoque een regelrechte verkoophit worden genoemd. Wij zochten tijdens een uitgebreide rij-impressie uit waar het Engelse merk dit aan heeft verdiend.

De bijzondere A-stijl en de kleine voor- en achterramen vormen de grootste blikvanger van de Evoque en je trekt dan ook enorm veel bekijks. Vanuit de cockpit heb je een goed overzicht op het verkeer. Het dashboard is met een vleugje leer overtrokken en dat geeft een premium tintje. Verder zijn er voornamelijk mooie materialen gebruikt. Het navigatiesysteem werkt vrij goed, kritiekpuntje is de reactiesnelheid van het scherm. Als optie heeft ‘ons’ testmodel een viertal sportstoelen aan boord, rood van kleur en met gestikt leer. De voorstoelen zijn verwarmbaar en elektrisch verstelbaar.
Het testexemplaar is voorzien van drie deuren, en dat vergemakkelijkt de toegang naar de achterbank uiteraard niet. Een bijkomend nadeel is dat de elektrische verstelling niet zo snel gaat, maar dat went uiteraard. Ondanks de vrij kleine ramen achterin, is er, mede dankzij het elektrische glazen dak, maar weinig aanleiding voor claustrofobie. Ook de optie verwarmbaar stuurwiel is in deze versie aangevinkt, en ten tijde van een koudegolf komt dat goed uit.
Tijdens de testperiode vroor het tot twintig graden onder nul en viel er meer dan tien centimeter sneeuw. Op de heenweg vanuit de importeur in Beesd sneeuwde het volop, ideaal om het karakter van de Evoque te ervaren. Al snel valt op dat je in een echte Range Rover rijdt. Ondanks de zomerbanden is er geen sprake van wielspin in een dikke laag sneeuw en ook het remmen gaat verrassend goed. Je hebt geen moment het idee dat de Evoque grip op de weg kwijtraakt. Daarbij helpt het systeem waarbij het karakter van de auto adaptief kan worden ingesteld, in dit geval rekening houdend met modder of sneeuw.
Wij reden de Evoque in de benzinevariant met een vermogen 240pk, niet misselijk dus. Acceleratie van nul tot honderd in 7,5 seconden en een top van 217 kilometer per uur. Ondanks een vrij rustige rijstijl klokten wij het verbruik op een relatief gulzige liter per negen kilometer. Gezien het gewicht van bijna 1600 kilo, de barre weersomstandigheden en de vorm van de koets, is dit resultaat niet zo schokkend. Tijdens normalere weersomstandigheden zal het verbruik ongetwijfeld beter uitpakken. Het stuurgedrag van de Evoque is redelijk direct en dat uit zich in het feit dat bochten lekker sportief kunnen worden genomen. Ondanks zijn afmetingen ligt de Engelsman strak op de weg en mede dankzij het stugge onderstel krijg je een sportieve indruk.
De Evoque is er in benzinevariant al vanaf iets meer dan 50 mille en in dieselvariant voor circa 42 duizend euro. Het enorme pluspunt aan de Evoque is natuurlijk z’n uiterlijk. Overal kijken voorbijgangers om en het kleinste broertje van de Range Rover familie ziet er ook gewoon erg hip uit. Naast z’n uiterlijk bewijst de Evoque ook prima onder barre omstandigheden te functioneren. En dat maakt de Evoque een echte Range Rover.

Plus punten