Noem de combinatie van luxe en betrouwbaarheid, en veel mensen zullen het merk ‘Lexus’ noemen. Dit Japanse merk is inmiddels al meer dan 30 jaar in Nederland en heeft een reputatie op het gebied van het bouwen van luxe auto’s die als extreem betrouwbaar bekend staan. Bovendien is de restwaarde vaak erg hoog, het gaat zelfs in de richting van sommige Duitse merken. Toch is het merk nog een beetje een ondergeschoven kindje. Om daar verandering in te brengen heeft Lexus de zevende generatie van de ES naar Nederland gehaald. Het is een speler in het E-segment, die ook veel karaktereigenschappen van het F-segment bezit. Met een lengte van bijna 5 meter kan hij in laatstgenoemd marktdeel geplaatst worden. Het milieu is belangrijk bij Lexus, de ES300h stoot slechts 103 gram CO2 per kilometer uit.

Voor consumenten die in dit segment winkelen is de ruimte achterin even belangrijk als de ruimte voorin. Daarom nemen we eerst plaats op de achterbank. En de ruimte daar is ronduit imposant. Zelfs personen met een lengte richting de twee meter kunnen moeiteloos plaatsnemen op de achterbank en genieten van een enorme beenruimte. Ook de hoofdruimte is riant. Dankzij twee handmatige zonneschermen sluit je je gemakkelijk van de buitenwereld af. Voorin gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe. Net als achterin genoeg ruimte en bovendien een prachtige afwerking. Je merkt goed dat de ES al jarenlang wordt ontwikkeld, het materiaalgebruik is van hoogwaardige snit en dat geldt ook voor de afwerking. Het pompeuze lederen stuurwiel ligt lekker in de hand en het sturen gaat met veel gevoel.

De ES heeft een hybride aandrijflijn en meet een gecombineerd vermogen van 218pk en 221Nm koppel. Daarmee sprint de Lexus in 8,9 seconden naar honderd. Geen spectaculaire cijfers, maar wel prima voor alledaags gebruik. Ook de topsnelheid van 180 kilometer per uur voldoet aan dat criterium. Slechts enkele fervente Duitslandgangers zullen misschien wat te kort komen hierin. Gelijk valt op dat het onderstel zijdezacht is afgesteld. Vering en demping zijn goed in balans. Je voelt oneffenheden niet tot nauwelijks, je zweeft echt over de weg. De elektromotor en verbrandingsmotor werken uitermate goed samen, waardoor je niet in de gaten hebt op welke aandrijving je vooruit wordt gedreven. De overgang tussen die twee verloopt naadloos.

De Lexus ES is erg zuinig, in de praktijk wisten we moeiteloos 1 op 17 te scoren. En dat is toch wel erg netjes voor een auto van dit formaat en een gewicht van 1655 kilo. Je merkt dat de hybride aandrijflijn het verbruik duidelijk weet te temperen. Lexus laat zien dat de diesel overbodig is en dat je ook prima met deze hybride uit de voeten kunt. De actieradius ligt op zo’n 800 kilometer, dus je staat niet vaak aan de pomp. Met de ES heeft het Japanse merk een geduchte concurrent voor de Duitse divisies in handen en kan dit model zelfs concurreren met veel duurdere modellen zoals de Audi A8 of Mercedes S-klasse. Nu nog de bekendheid, want de tijdgeest is alvast positief. In deze tijden waarbij elektrisch rijden nog niet geheel is doorgebroken, maar de groene gedachte wel in de harten leeft, is de hybride een mooie (tijdelijke) tussenoplossing. De Lexus ES300h die wij reden – met alle opties zoals adaptieve cruise controle, stoelverwarming, stuurwielverwarming, deels automatische zonnewering en panoramadak – kost ‘slechts’ 67 mille. Zeker in vergelijking met tegenstrevers is dit een koopje.