De nieuwe motor van Renault heeft nu ook zijn weg gevonden in de Nissan Qashqai. We kennen dit model natuurlijk als één van de voorlopers van de populaire carrosserievariant. We reden al in 2009 met dit model, en toen viel al op dat veel ruimte, een hoge zit en een rijke standaarduitrusting tot de tevredenheid van veel rijders stemde. Inmiddels zijn er natuurlijk nog veel meer kapers op de kust. Elk zichzelf respecterend automerk heeft wel crossover in z’n gamma. De Qashqai is door de jaren heen weer wat opgefrist, waardoor het hoog tijd wordt om verslag te doen van de update van dit model.

Met de 1.3 DIG-T heeft Nissan een krachtige benzinemotor gekregen, die voor goede prestaties zorgt. Het vermogen bedraagt 160pk en dat is op papier al heel wat. Ook de cijfers spreken daarin boekdelen, met 9,9 seconden voor een sprintje naar honderd en een topsnelheid van 198 kilometer per uur is dit model zeker geen stakker. Met een druk op de startknop kan de rit beginnen. Gelijk valt op dat het stuur behoorlijk veel knopjes heeft. Tegenwoordig proberen de meeste autofabrikanten dit te verminderen, maar Nissan heeft er gewoon nog een heleboel. We noteren audio- telefoon- en boordcomputer bediening, en die voor de adaptieve cruise controle. Deze test-Nissan is uitgerust met het Propilot systeem waarmee deels autonoom kan worden gereden. Het gaat hierbij om level 2.

Verder vinden we in het interieur stoelverwarming en lederen bekleding. De stoelen zitten heerlijk en dankzij de hoge zit is het overzicht op de weg goed. Geen wonder dat deze carrosserievariant het zo goed in de verkoopcijfers doet, zouden we haast willen zeggen. Wat verder opvalt is de knop voor het ontgrendelen van de tankdop, dit gaat helaas nog niet via de centrale deurvergrendeling. Dankzij de 55 liter grote brandstoftank sta je niet zovaak bij de pomp, in combinatie met ons praktijkverbruik van 1 op 14 kom je dan toch snel 800 kilometer ver. Verder valt op dat de automaat niet helemaal bij de les is, maar desondanks wel zorgt voor een ontspannen rijgedrag. Vloer je het gaspedaal, dan gaat de Qashqai er bijzonder rap vandoor. De 260Nm koppel laten zich dan duidelijk voelen. Het stuurgedrag is wat wollig, maar echt sportief rijgedrag verwacht je ook niet in een auto als deze.

Praktisch gemak is er in de vorm van een bagageruim van 430 liter. Optioneel is dit te vergroten tot een slordige 1600 liter, zodra je de achterbank naar beneden klapt. Met de achterbank omhoog heb je overigens voldoende hoofd- en beenruimte. Er kunnen met gemak 4 volwassenen mee, plus nog een keer bagage. Ook voor gezinnen met 2 tot 3 kinderen biedt deze wagen voldoende ruimte. Het infotainment laat zich prima bedienen, maar eigenlijk komen we erachter dat we dit over het algemeen steeds minder gaan gebruiken. Na de laatste updates van Apple Car Play (en Android auto) merken we dat dit zo goed werkt, dat we voornamelijk navigatie en flitsupdates via Google Maps en Flitsmeister laten lopen. Voor wie dan nog wel op de conventionele wijze navigeert, biedt Nissan een prima navigatie en ook het systeem laat zich gemakkelijk bedienen. De aanschafprijs van deze testauto is met 43k overigens nogal fors. In combinatie met de handbak kom je echter een stuk lager uit. Met de update van de Nissan Qashqai prolongeert hij zijn succes en kan hij voorlopig weer mee!