Autoverhaal verwelkomt een nieuwe duurtester, de Opel Insignia 2.0 CDTI. Gedurende een jaar zullen we deze auto testen en onze ervaringen met u delen. Kort geleden zijn we in Insignia gestapt en hebben inmiddels onze eerste honderden kilometers gereden. De Insignia is een behoorlijk succesvolle auto voor Opel. Onlangs is de grens van 500.000 geproduceerde Insignia’s bereikt in een kleine vier jaar tijd. De Insignia 2.0 CDTI is een echt zuinigheidsmodel. De auto is voorzien van Ecoflex, start-stopsyteem en u betaalt slechts 20% bijtelling. Verder beschikt de motor over een vermogen van 130pk met een maximale koppel van 300Nm bij een kleine 2000 toeren. Dit is voldoende kracht om vlot in het verkeer mee te komen, echter sportieve prestaties hoeven we van deze motor niet te verwachten. Een acceleratie van 0-100 km/u in 11,1 seconden en een top van 205km/u is niet buitengewoon snel. Maar dat is geen probleem, de zuinigheidsmodellen van de concurrentie in het D-segment vertegenwoordigen vergelijkbare waarden.
Het design van de Opel Insignia blijft genieten. Ook na vier jaar doet de auto geen moment verouderd aan. Logisch dus ook dat Opel tijdens de facelift deze zomer vrijwel geen uiterlijke wijzigingen gaat doorvoeren. In vergelijking met een Volkswagen Passat ziet de Insignia er zelf sportiever en moderner uit. Mede door deze designtrend die Opel is ingetreden was de Opel Insignia in 2009 auto van het jaar. Tegenwoordig vinden we het design van de Insignia terug bij de Opel Astra, de Zafira en de begin 2013 verwachte Opel Adam. Ook interieur is keurig voor elkaar. Een goed afwerkingniveau en een duidelijk informatie systeem met navigatie maken de Opel Insignia compleet. De volgende keer leest u meer over de aandrijflijn en rijeigenschappen de Insignia.