Waar Opel vroeger een grote speler was binnen de automarkt, zijn ze tegenwoordig een stuk minder prominent aanwezig. De auto’s die de afgelopen jaren van de productieband van Opel rolden waren nu niet echt vernieuwend en spectaculair. Ook de Astra was flink verouderd en toe aan een complete make-over. Momenteel staat de jongste telg uit Duitsland te schitteren in de showroom. Wij reden de nieuwe Astra om te kijken of Opel op de goede weg is en de route naar de top weer kan vinden.
Het uiterlijk van de Astra is flink veranderd. Het is geen opvallende wagen met veel opsmuk, maar juist een subtiele sportieveling. De auto is lager dan het vorige model en toont strak en verzorgd, we zouden bijna zeggen dat hij iets weg heeft van een Aziaat. Persoonlijk vinden we de koplampen er echt tussenuit springen. In de koplampen zijn meerdere lampen verwerkt die ervoor zorgen dat een eventuele tegenligger niet verblind wordt wanneer het groot licht aan staat. Opel noemt dit systeem de IntelliLux LED matrix- verlichting en heeft 16 afzonderlijke LED-elementen ingebouwd. We hopen dat er in de toekomst meer modellen mee uitgerust worden. Vaak komen we in de autowereld nieuwe techniek tegen en regelmatig moeten we concluderen dat het net niet helemaal goed werkt. Echter bleek na verschillende testritten dat Opel het tegendeel bewijst; het systeem vervult zijn taak en het licht van de auto schijnt om het tegemoetkomende verkeer heen. Hierdoor worden tegenliggers niet verblind terwijl je zelf optimaal zicht op de weg houdt. Sterk staaltje Opel!Ook het interieur is compleet gewijzigd. Het infotaimentscherm is op goede hoogte gemonteerd in het middenconsole. Het stuur heeft een metamorfose ondergaan en echt boven het middenconsole vinden we de button van Opel OnStar. Het stuur van de Astra is vele male verfijnder dan het vorige model. Dit nieuw vormgegeven stuur is alleen leverbaar het model Innovation van de Astra. Ga je voor ander model dan kom je gewoon nog met het oude stuur thuis. Tijdens de testperiode is herhaaldelijk gebruik gemaakt van de Opel OnStar service. Met een eenvoudige druk op de knop helpt een medewerker van OnStar je met het vinden van een locatie. Vraag je de medewerker om een snelle hap bij een bekende fastfoodketen dan wordt binnen no-time de locatie ervan in het navigatiesysteem gezet. Liever in gesprek met een virtuele medewerker? Dat kan ook, Opel heeft een prima assistent ingebouwd die helpt bij het instellen van de audio of navigatie. Waar de virtuele assistent geen extra kosten met zich mee brengt betaal je wel voor OnStar. Jaarlijks ben je voor deze service het bedrag van 150 euro kwijt. Wil daar bovenop ook 4G in de auto? Dan ben je jaarlijks nogmaals 150 euro kwijt. Of je het deze bedragen waard vindt is een eigen keuze; het is in ieder geval behoorlijk vernieuwend en innovatief.
Het rijden met de nieuw Astra gaat bijzonder soepel. Het te testen model beschikte over de 150 pk sterke turbo benzinemotor die zich prima gedraagt in zowel de stad als op de snelwegen. Opel biedt de mogelijkheid te kiezen tussen een drietal benzinemotoren en een dieselmotor. Aan de top van de benzinemotoren vinden we de 1.6 liter motor met 200 pk voor de liefhebbers van snelheid. De 1.4 liter motor doet het met 150 pk en de 1.0 liter en heeft 105 paarden onder de kap. Aan de zijde van de diesels vinden we de 1.6 liter CDTI of de variant met BiTurbo. De BiTurbo is de duurste variant uit het assortiment met een prijs van €32.795,-. Ga je voor een volledig uitgeklede versie dan hoef je €10.000,- minder achter te laten bij de dealer. Voor dit geld staat de 1.0 liter Edition op de stoep. Na een aantal dagen rijden in de Astra waren we meer dan overtuigd van deze nieuwe telg uit Duitsland. Opel heeft een sterk vernieuwende auto op de markt gezet met opties die je normaal gesproken enkel in het luxesegment terug kunt vinden. Met de slogan ‘tart de topklasse’ zegt Opel geen woord te veel. Vooral nu het een kanshebber is om de ‘auto van het jaar 2016’ te worden wachten we in spanning af en denken we dat de Astra een zeer geschikte kanshebber is.