Opel zet met de Astra een nieuw wapen in om de koppositie van autoverkopen te heroveren. Voor het laatst lukte dit in 2006 met de Astra, de vraag is of ze dat deze keer opnieuw lukt. Het design valt op in het straatbeeld door de ronde vormen die zijn gebruikt. De fraaie stijl zie je in het hele model terug. In vergelijking met het vorige model heeft dit model een ‘lievere’ en ‘zachtere’ uitstraling gekregen. Van hard en zakelijk design met niet al teveel frivoliteit is Opel zich met de Astra op de gevoeliger kant gaan richten.

Het interieur is bijna helemaal overgenomen uit de Insignia. Er zijn kwalitatief goede materialen voor het dashboard gebruikt en het enige harde plastic is moeilijk te vinden, namelijk tussen de twee voorstoelen in. Deze twee voorstoelen zitten heerlijk comfortabel, zeer geschikt voor lange afstanden. De ventilatieregeling is makkelijk te bedienen, de geteste versie was o.a. uitgerust met een goedkoop maar mooi navigatiesysteem (€ 500) en verwarmbare voorstoelen. De ronde vormen in het ontwerp zorgen ervoor dat de beenruimte op de achterbank beperkt is. Voor kinderen is het goed toeven, maar (jong) volwassenen komen achterin beenruimte tekort.

Het flinke gewicht (bijna 150 kilo meer dan het vorige model) zorgt ervoor dat de Astra groter aanvoelt dan hij werkelijk is. Voor liefhebbers van comfortabel heeft Opel iets bedacht: flexride. Middels een druk op de knop kan de Astra drie karakters aannemen: sport, tour en normaal. De sportstand zorgt voor een fellere gasrespons en een harde demping, terwijl de tourstand juist zorgt voor een soepeler rijgedrag. Toch denk ik dat het in de praktijk weinig wordt gebruikt, omdat de normale stand voor woon- en werkverkeer voldoet.

De 1.7 dieselmotor is een motor uit de vorige generatie Opels, en dat is goed merkbaar bij het rijden. Met ruim 1400 kilo heeft de motor een vrij zware dobber aan de Astra.  De motor is vrij luidruchtig, en bij lage toeren mist de Astra trekkracht. Voor een snelle inhaalmanoeuvre is het noodzakelijk om enkele versnellingen terug te schakelen. Het schakelen verloopt vlot en soepel. Bij 120 km/u draait de motor iets meer dan 2.000 toeren. Het verbruik zou ongeveer op 1 liter per 20 kilometer moeten uitkomen, in de testperiode met een afstand van ruim 500 kilometer over voornamelijk snelwegen kwam het verbruik neer op 1 liter per 16 kilometer.De nieuwe Opel Astra ziet er zeer mooi uit. De beenruimte achterin is beperkt maar de kofferruimte is met 370 liter groot voor het C-segment. Daarnaast is de Astra voorzien van opties zoals adaptieve bochtverlichting en verkeersbordherkenning, opties die voorheen alleen in de hogere klassen voorkwamen. Met zeer comfortabele stoelen en een aangenaam rijgedrag is deze Astra ideaal voor de lange afstanden. Het rijgedrag van de Astra voelt net een klasse hoger aan dan het C-segment waar de Astra wordt geplaatst. En dat kan doorslaggevend zijn voor de consument.