Test Opel Astra GTC 2.0 CDTI

Test Opel Astra GTC 2.0 CDTI

2019-02-14T10:01:13+00:0014 Feb 2019, 10:13|Categories: Opel|

Met de Astra GTC zet Opel een zeer dynamische auto in de markt. Zowel design als rijeigenschappen zijn stevig aangepast ten opzicht van de ‘gewone’ Astra. De Astra GTC is begin dit jaar op de markt gekomen als opvolger van de vorige generatie Astra GTC die tot 2010 is verkocht. De Opel Astra GTC is samen met de Renault Megané Coupé het enige merk dat een speciale 3-deurs versie heeft ontwikkeld in het C-segment. Andere merken bieden enkel 5-deurs varianten aan. Autoverhaal heeft voor u de 165 pk sterke Astra GTC 2.0 CDTI gereden.

Één van de belangrijkste redenen om een Opel Astra GTC te kopen is het ontwerp van de auto. Hier heeft Opel veel werk van gemaakt. De Astra GTC heeft een vloeiend en strak gelijnd design. Vooral de scherpe vouw die vanaf de achterlichten over de brede wielkassen om de handvaten van de voorportieren loopt is zeer mooi. Ook de vloeiende daklijn geeft de auto een sportief en coupéachtig uiterlijk. Een praktisch nadeel hiervan is dat de C-stijl van de Astra zo robuust is dat het zicht in de dode hoek erg slecht is. Bijzonder mooi zijn ook de velgen die verkrijgbaar zijn op de GTC. Onze testauto was in het bezit van fraaie 18 inch velgen. Als u nog grotere velgen wil is dat geen enkel probleem. Opel heeft namelijk ook nog een tweetal prachtige 19 inch velgen in het assortiment. Ook de LED-dagrijverlichting maakt de auto aantrekkelijk. Kortom, de Opel Astra GTC is een auto waarin je gezien wilt worden.

Een tweede belangrijke reden om de GTC aan te schaffen zijn de sportieve rijeigenschappen van de auto. De Opel Astra GTC is uitgerust met Flexride, een systeem waarmee de rijdynamiek is aan te passen. Er zijn twee standen, ‘Tour’ en ‘Sport’. De GTC staat standaard in ‘Tour’. In deze modus heeft de Astra GTC net als elke Opel een stabiele en strakke wegligging. De GTC is wel een stuk harder dan een 5-deurs Astra, maar niet oncomfortabel. In de modus ‘Sport’ wordt de GTC nog scherper. De vering wordt harder en de respons op het gaspedaal is directer. Ook heeft Opel de Astra GTC een andere voor- en achterwielophanging gegeven om de grip in bochten te vergroten. De zogenoemde HiPerStrut veerpoten is een geavanceerde techniek uit de racerij om ervoor de zorgen dat de voorwielen maximale grip hebben. Vooral bij het uitaccelereren van bochten is het nut van deze techniek goed voelbaar. Waar de 5-deurs Astra en de Opel Insignia last hebben van een spinnend binnenste voorwiel is dit bij de GTC vrijwel niet het geval. Het sturen van de auto is ook uitstekend geregeld. Afhankelijk van de snelheid stuurt de Astra GTC zwaarder of lichter. Vooral bij hogere snelheden of bij inparkeren is dit ideaal. Genieten is ook Opels Adaptive Forward Lighting, een intelligent lichtpakket dat perfect werkt. De verlichting anticipeert feilloos op de snelheid, de bochten en medeweggebruikers.

De motorisering van de Astra GTC is een 2.0 liter diesel met 165 pk. Deze dieselmotor geeft de auto voldoende kracht om vlot in het verkeer mee te komen. In 8,9 seconden sprint de bijna 1500 kg wegende Astra GTC van 0 naar 100 km/u. Over de motor zelf zijn we niet ontevreden maar ook niet buitengewoon enthousiast. Vooral bij lage toeren is de motor zeker niet geruisloos en zijn de trillingen enigszins voelbaar. Gelukkig zorgt het forse koppel van 350 Nm op elke snelheid voor voldoende trekkracht. De Astra GTC heeft een topsnelheid van 210 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Opel zou 1 op 20,8 moeten zijn. Ons testverbruik blijft echter steken op 1 op 15. De versnellingbak van de auto is prima. Hij schakelt lekker stevig en voldoende snel.

Als we instappen in de Opel Astra GTC worden we verwelkomt door rode sfeerverlichting. Wanneer we de auto in de ‘Sport’ modus zetten wordt zelfs het klokkenwerk van wit in rood licht gezet. De ergonomie van het dashboard is prima. Alles is overzichtelijk maar de grote hoeveelheid knoppen maakt het wel wat druk. Zoals gewend van Opel is het materiaal van het interieur prima. Helaas is het wel jammer dat de staalkleurige accenten in het dashboard van plastic zijn. Dat ziet er enigszins goedkoop uit. De boordcomputer werkt overzichtelijk en eenvoudig. Ook het navigatiesysteem van de Opel functioneert probleemloos. Tevens is de Opel uitgerust met zowel bluetooth als USB-aansluiting. De Astra GTC is uitgerust met stevige en comfortabele sportstoelen. In bochten bieden de stoelen voldoende zijwaartse steun en ook tijdens langere ritten zijn ze onvermoeibaar. De voorstoelen zijn met één gemakkelijke handbeweging naar voren te zetten zodat de achterbank goed bereikbaar is. Achterin is het voor de gemiddelde volwassene ook redelijk goed te doen. Een nadeel is de kofferbak. De ruimte is niet zozeer te weinig, maar wel de toegang daartoe. De hoge drempel bemoeilijkt het plaatsen van bijvoorbeeld uw boodschappenkrat. Beschadigingen aan de lak zullen op de lange termijn onvermijdbaar zijn.

Tot slot, de Opel Astra GTC is een prachtige auto met een stevige wegligging. Ook de uitrusting van de auto is prima in orde. De motor mag iets verfijnder, maar is voldoende krachtig om sportief met de Astra GTC te rijden. Wilt u een nog snellere GTC dan kunt u altijd nog voor de OPC-versie kiezen die voorzien is van een 290 pk sterke benzinemotor.

Specificaties

Motorinhoud
1956cc
Aantal cilinders
4
Vermogen (PK)
165pk
Acceleratie 0-100(sec)
8.9s
Topsnelheid (Km/u)
210
Prijs testauto