Test Opel Astra OPC

Test Opel Astra OPC

2019-02-14T09:49:20+00:0014 Feb 2019, 09:20|Categories: Opel|

Hot hatches worden steeds bruter. Was de Renault Megane RS jarenlang heer en meester qua vermogen en stuurbeleving, nu lijken er steeds vaker kapers op de kust te zijn. De autobouwers uit Russelsheim proberen het nu met de nieuwe Opel Astra OPC. Op papier hebben ze de strijd alvast gewonnen, want met dik 280pk overtreffen ze vrijwel elke andere C-segmenter.Uitzondering daarop is de Audi S3 met 300pk, maar qua prijs is deze niet te vergelijken met de OPC.

Vergelijk je de Opel Astra OPC met zijn broertje uit Keulen, de eerder geteste Ford Focus ST, dan valt op dat eerstgenoemde een stuk dikker oogt. De breed uitgeklopte wielkasten en grote wielen zijn een genot voor het oog. Ook vanbinnen is het een fraai gestyleerde sportauto. De sportstoelen voorin zitten heerlijk en de wangen zijn elektrisch verstelbaar zodat de ideale zitpositie kan worden bepaald. Want een potje flink sturen zit er wel in. Bij het starten klinkt al een mooie brom en draait de motor even warm. Vanaf 2.000 toeren komt er brute kracht tevoorschijn en kan er flink worden geaccelereerd. Wielspin wordt met alle veiligheidsmodi ingeschakeld tot een minimum beperkt. Boven de 3.000 toeren klinkt bovendien een gierende brul, gelijkenis vertonend met een straaljager. Wanneer de koppeling tijdens deze acceleratie wordt gelift is het concert nog overweldigender.

Bij flink boenderen wordt het verbruik tot een dorstige 1 op 8 gedreven, maar bij normaal rijgedrag is 1 liter benzine op 10 kilometer prima mogelijk. Sterker nog, wanneer er langzaam wordt gereden op de snelweg kan zelfs nog twee kilometer extra per liter worden gereden. Daar is de OPC in hoofdzaak echter niet voor bedoeld. Een potje sportief sturen zit er zoals gezegd wel in en bij de eerste bocht voelt de respons al gretig aan. Er kan in drie standen worden gereden. De normale stand geldt uiteraard voor normaal rijgedrag en kan in combinatie met de ecostand bevorderlijk zijn voor langere afstanden waarbij het verbruik beperkt moet blijven. De sportstand zorgt voor een wat gretiger gasrespons en een net wat zwaarder stuurgedrag en een straffer afgesteld onderstel. De OPC-knop is echter het lekkerst, de gasrespons wordt uiterst snel en het stuurgedrag heerlijk direct, waardoor de beleving van sportief rijden tot een toppunt wordt gebracht.

De zes seconden waarmee naar honderd kan worden geknalt voelen aan als luttele ogenblikken en voor je het weet zit je op hoogst illegale snelheden. Tot 130 kilometer per uur is de OPC verbluffend snel en bij aandringen zou zelfs een snelheid van 250 kilometer per uur mogelijk moeten zijn. Deze snelheden worden echter zelden gereden. De grootste concurrent van de OPC is zeer waarschijnlijk de Renault Megane RS. Qua beleving en vermogen komt deze het meest in de buurt. De Ford Focus ST is net wat braver terwijl de Golf R een wat ingetogener karakter heeft. Pluspunt bij Renault is dat de prijs wat lager is, maar in gelijke uitrusting komen de prijzen behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt. Ben je een liefhebber van OPC en hou je van het mooie uiterlijk van de GTC, dan is de ideale combinatie gevonden.

Plus punten

  • Best rap
  • Prachtig geluid
  • Praktisch

Min punten

  • Prijs
  • Knoppenbrij dashboard