De Opel Cascada moet het volgens het merk opnemen tegen premiumcabrio’s zoals de Audi A5, BMW 3-serie en Volvo C70. Om dit kracht bij te zetten kreeg de auto niet de naam die je zou verwachten – namelijk Astra Cabrio – maar een compleet nieuwe naam: de Cascada. Met dit model wil Opel met de gevestigde orde van premiummerken concurreren. Hun belangrijkste troeven: een fraaie koets en een lage basisprijs. We namen de proef op de som in de regio van de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland.

De Opel Cascada is bijzonder fraai gelijnd. Dankzij een stoffen dak ziet ‘ie er echt uit als cabrio. Met het dakje open wordt het oog nog meer gestreeld. Fraaie lijnen komen over de hele koets terug. Terwijl de neus nog wat lijkt op die van de Astra, is het kontje een geheel nieuwe creatie van de autobouwers uit Russelsheim. Door zijn flamboyante uiterlijk lijkt Opel het burgerlijke imago met dit model definitief achter zich te hebben gelaten. Rijdend in de Cascada trek je bovendien veel bekijks. De stoffen kap is tot een snelheid van 50 kilometer per uur te openen, en zodra je dat doet in aanwezigheid van andere mensen kan je er vanuit gaan dat mensen naar je kijken. Soms met wat afgunstige blikken, maar meestal met een brede glimlach. Want de Cascada zorgt voor veel plezier.

Niet alleen uiterlijk is de Cascada een bijzondere verschijning, ook binnenin is gewerkt aan het onderscheidend karakter ten opzichte van de Astra. De materialen die zijn gebruikt zijn van een wat hogere kwaliteit en de bovenkant van het dashboard is met leder bekleed. Harde materialen zijn uitsluitend op enkele plaatsen terug te vinden, ver beneden ooghoogte. We hebben de meest luxe versie getest, en daardoor is in alle gemakken voorzien. Voor een koude lentedag is er stoelverwarming aanwezig, voor een hete zomerdag stoelventilatie. De stoelventilatie werkt met open dak tot een graad of 30, daarboven is de ventilatie nog maar nauwelijks te voelen. Met gesloten dak is er echter niks aan de hand en blijf je gevrijwaard van zweet.

De stoelen van de Opel Cascada zijn elektrisch bedienbaar. In de stoel kan een elektrisch rugsteuntje worden opgeblazen, die ervoor zorgt dat de ideale zitpositie kan worden bepaald. Bij instappen wordt de gordel aangegeven door middel van een mechanisme dat vooruit komt en de gordel aangeeft. Ruimte voor de inzittenden is er voldoende, waarbij moet worden aangemerkt dat het duidelijk gaat om een vierzitter. Vier volwassenen kunnen prima mee, tot een lengte van 1 meter 90 is het ook met gesloten dak qua hoofd- en beenruimte goed toeven. Tussen de beide achterstoelen zijn wat bekerhouders. Het navigatiesysteem werkt prima, een leuke functie is de hoogtemeter, waardoor op elk moment de actuele hoogte kan worden opgevraagd. De ergonomie lijkt op het eerste gezicht niet in orde te zijn, maar als je eenmaal aan de knoppenbrei gewend bent, werkt het eigenlijk perfect en intuïtief. De bagageruimte is met open dak wat gering, maar zodra het dak dichtgaat kunnen er zeker vier grote koffers mee.

De koffers zijn ingeladen, het rijden kan beginnen. Centraal in deze Cascada staat de 1.6 liter Turbo SIDI motor die 170pk levert. Binnenkort komt ook een 200pk variant beschikbaar voor de Cascada. De motor moet even op gang komen, maar als er eenmaal meer dan 2.000 toeren worden gedraaid gaat de auto er rap vandoor. Het hoge gewicht helpt de cabrio niet echt mee, met 1,7 ton is het geen lichtgewicht. Voordeel daarvan wel is dat de koets enorm stabiel is. De Opel heeft totaal geen last van torderen. Piepjes en kraakjes zijn niet te horen, ondanks het feit dat cabrio’s hier vaak last van hebben. Doordat de koets zo stabiel is en het gewicht zo hoog, ligt de Opel als een blok op de weg. Zelfs bij snelheden boven de 150 kilometer per uur ligt de auto nog rotsvast op de weg en dat geeft een vertrouwd idee.

De Opel Cascada is een comfortabele auto. Daardoor zijn sportieve bochten uit den boze. Bij sportief rijgedrag merk je gelijk dat het onderstel hier niet helemaal op berekend is en het stuurgedrag is bovendien wat indirect. Sportief rijden moet je eigenlijk ook niet willen in een Cascada. Het model is vooral bedoeld om heerlijk te cruisen. De motor heeft een onthaastend karakter en in combinatie met het comfortabele onderstel kom je helemaal tot rust. Als het een keer wat sneller moet is de 1.6 Turbo geen verkeerde keuze, een sprint naar honderd geschiedt binnen 10 seconden en de topsnelheid ligt op 222 kilometer per uur. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan er altijd nog gekozen worden voor de 200pk variant.

De basisprijs ligt op net geen 35 mille. En dat is een stuk lager dan auto’s als de BMW 3-serie cabrio (51.000 euro), de Audi A5 cabrio (47.120 euro) en de Volvo C70 (46.995 euro). Wel is de Opel net een tikkeltje duurder dan de Renault Megane CC, maar dit model is in de herfst van het leven en het design is inmiddels nogal verouderd. Al met al heeft Opel met de Cascada een enorme troef in handen. Het argument dat je niet gezien wilt worden in een Opel met open dak is gedateerd, want de Cascada ziet er gewoon geweldig uit. Met de lage basisprijs en goede kwaliteiten kan het niet anders dan een verkooptopper worden.

—————————————————————————————————————————————————

Tiroler Zugspitzbahn

Tijdens onze test zijn wij in de regio van de Zugspitze geweest. Dit is met 2964 meter de hoogste berg van Duitsland. Op de top heeft met een fantastisch uitzicht over een groot deel van de Alpen. Bij helder weer zijn zelfs bergen in Italie te zien. Het weer op de Zugspitze is meestal goed, alhoewel het wel wat kouder is dan aan de grond. Zelfs in juli en augustus kan het overdag vriezen en sneeuwen. Vanuit Ehrwald (A) kan via de Tiroler Zugspitzbahn de Zugspitze worden bereikt. De kabelbaan voert langs en steile rotswand met fantastische panorama vergezichten. Met de kabelbaan vanuit Ehrwald (A) is men iets goedkoper uit dan wanneer men met de kabelbaan vanuit het Duitse Garmisch-Partenkirchen gaat, voor ongeveer 35 euro kan de Zugspitze bezocht worden. De Zugspitze ligt op ongeveer 700 kilometer van de Nederlandse grens.

Voor meer informatie: http://www.zugspitze.at/