De Opel Insignia is alweer sinds 2009 op de markt. Binnenkort kunt u gedurende een jaar onze ervaringen met onze nieuwe duurtest Opel Insignia 2.0 CDTI volgen. In deze speciale Alpentest rijden we met een 180 pk sterke Opel Insignia 1.6 Turbo naar Mayrhofen in Oostenrijk. De bekende Oostenrijkse vakantieplaats Mayrhofen in het Zillertal ligt op ongeveer 950 kilometer afstand van Utrecht. Vanuit het dal heb je zicht op besneeuwde toppen met hoogtes tot ruim 3000 meter. Door de forse sneeuwval van afgelopen winter zijn we benieuwd tot welke hoogte we met de auto kunnen komen. Vanuit het dal rijden we de Zillertaler Höhenstrasse op. Deze smalle bergpas leidt tot een hoogte van 2020 meter. Tijdens onze tocht naar de Alpen testen we of de Opel Insignia een waardige reisgenoot is.
De eerste 900 kilometer bestaat volledig uit snelweg. Onze Insignia is prima uitgerust met onder andere een navigatiesysteem, leren bekleding, airconditioning, bluetooth en cruise control. Tijdens de komende duurtest met een Insignia zullen we meer informatie geven over het interieur. Over de honderden afgelegde kilometers kunnen we zeggen dat de Insignia een comfortabele reisauto is met goede stoelen en zowel voor- als achterin beschikt over voldoende been- en hoofdruimte. Ook de laadruimte is met 520 liter prima toereikend. De Opel Insignia is een vlotte auto op de snelweg. De 1.6 viercilinder benzinemotor met turbo beschikt over een royale 180 pk. Even inhalen is geen enkel probleem. Nadeel hierbij is dat de Insignia onder de 2000 toeren vrijwel geen trekkracht heeft. Pas bij ongeveer 2500 toeren voel je de turbo opkomen en wordt de Opel heerlijk snel. Op de snelweg moet je daarom bij inhalen vaak even een keer terugschakelen van de zesde naar de vijfde versnelling. De topsnelheid van 225 km/u haalt de Insignia makkelijk. Tot de 200 km/u voelt u de Insignia prima optrekken en blijft de wegligging comfortabel. Daarboven wordt de auto iets minder stabiel.
Eenmaal in de Alpen aangekomen gaan we naar de Zillertaler Höhenstrasse. Deze 48 km lange pas slingert zich vanuit het dal naar een maximale hoogte van ruim 2000 meter. Het weer is goed en de weg droog als we aan de klim beginnen. Al snel komen we erachter dat we blij zijn over voldoende pk’s te beschikken. De Insignia trekt zich heerlijk door de bochten heen. Je kunt gewoonweg snel omhoog rijden. Vooral in de tweede versnelling voel je heel goed de turbo inkomen. Voor het comfort zou het echter beter zijn wanneer deze kracht geleidelijker vrij komt. Over de wegligging hebben we ook niet te klagen. De auto ligt stabiel in de bochten en het onderstel ondervangt de meeste oneffenheden op prettige wijze. Naarmate we een kleine 1000 meter zijn geklommen is de weg smaller geworden. Regelmatig komen we nu hoeveelheden sneeuw langs de weg tegen. De besturing van de Opel Insignia is zeer prettig. De auto reageert uiterst direct op stuurbewegingen, zodat de auto gemakkelijk door de haarspeldbochten is te rijden. Op ongeveer 1600 meter vermeld een bord dat we niet verder mogen vanwege sneeuw op de weg. Aangezien wij geen sneeuw op de weg zien rijden we gewoon door. De bomen worden schaarser en we zien steeds meer sneeuw. Op deze hoogte is de weg sneeuwvrij gemaakt en rijden we langs een muurtje van sneeuw. Onze metallic antraciet uitgevoerde Opel Insignia staat in schril contrast met de uiterst witte sneeuw. Dit geeft een schitterend ‘zwart-wit’ beeld van de sportief ogende vijfdeurs-versie Insignia. Onze complimenten voor de ontwerpers van Opel. Na een paar honderd meter kunnen we niet verder. Een dikke laag sneeuw op de weg geeft het einde onze route aan. De boordcomputer van de Opel geeft een hoogte aan van bijna 1700 meter. We moeten keren en dalen weer af. Terug naar huis…
Kortom, met een Insignia 1.6 Turbo is het prima vertoeven in de Alpen. Een heerlijk comfortabele auto om in te rijden. De motor is snel en krachtig maar mist helaas wat vermogen bij lage toeren. Voor de Zillertaler Höhenstrasse is de 180 pk ruim voldoende.