De vorige generatie Opel Insignia was een beetje een ‘vetzak’, de auto was veel te zwaar om ooit serieus mee te kunnen doen in de middenklasse. De nieuwe Opel Insignia is opnieuw een vetzak, op een hele andere manier wel te verstaan. De auto zit namelijk standaard bomvol met veiligheidssystemen zoals rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, automatische noodrem in stadsverkeer, verkeersbordherkenning en natuurlijk Opel OnStar. Over vetzakken gesproken, de testauto die wij meekregen van Opel ziet er fantastisch uit met 20 inch wielen, een OPC-line exterieur en het testmodel beschikt bovendien over een 2.0 liter turbomotor met 260 PK. De nieuwe Insignia moet volgens Opel een alternatief zijn voor premium, wij testen of dat ook echt zo is.

Qua looks heeft Opel in ieder geval een slag gemaakt. Nu was de vorige generatie geen lelijk eendje, maar met de nieuwe Insignia presenteert Opel gewoon een hele mooie en sportief uitziende auto. We krijgen dan ook louter positieve reacties over het design van de auto. Ook in het interieur worden mooie materialen gebruikt. De welbekende knoppenbrei uit de vorige generatie Opel’s is definitief verleden tijd. Ook het infotainmentsysteem zit op de juiste plek en werkt voldoende snel. De ‘cockpit’ die volledig om de bestuurder heen is gebouwd en de voor de helft digitale klokkenwinkel zorgen ervoor dat de auto ook van binnen sportief aanvoelt. Het absolute hoogtepunt in het interieur zijn de stoelen waarmee onze testauto is uitgerust. Die zitten werkelijk fantastisch en beschikken bovendien over zowel stoelverwarming als stoelventilatie.

Over de afwerking zijn we echter minder te spreken. Zo gaat het OPC-line bumperpakket, waar de testauto over beschikt, verder daar waar de reguliere carrosserie ophoudt. Ook in het interieur is de afwerking niet van het hoogste niveau. De testauto is uitgerust met een Bose ‘premium sound system’, een optie die dikwijls wordt aangevinkt door mensen die de volumeknop meer dan eens omhoog draaien. Wanneer je dat doet begint alles in het interieur te trillen. Zelfs de binnenspiegel doet mee, waardoor het net lijkt alsof het landschap achter je meedeint op de maat van jouw muziek. De mate van afwerking in de nieuwe Opel Insignia is dus iets waar Opel nog een slag kan maken als het een goed alternatief voor premium wil zijn.

Op het gebied van rijbeleving laat Opel het zeker niet liggen. Dat de wagen in gewicht is afgevallen ten opzichte van zijn voorganger komt het weggedrag alleen maar ten goede. De auto ligt daardoor beter op de weg en het is zelfs een aardige stuurmansauto. De topversie, die beschikt over 260 PK en standaard vierwielaandrijving, komt meer dan behoorlijk van zijn plek. Overigens is die motor nauwelijks interessant voor Nederland gezien het F-label en de te betalen BPM. De prijs van het testmodel komt in ieder geval aardig in de buurt van premium, €65.000 is de prijs, die vooral dankzij de BPM betaald moet worden. Gelukkig biedt Opel ook alternatieven in de vorm van twee benzinemotoren en drie diesels. Opel Insignia rijden kan vanaf €33.695,- met een 140 PK sterke benzinemotor. Dieselen kan vanaf €34.895,- in een 110 PK sterke variant.

Is de nieuwe Opel Insignia dan een goed alternatief voor premium? Qua rijbeleving en looks komt hij behoorlijk in de buurt, maar met de mate van afwerking zal je Audi of BMW rijders niet overtuigen. Wel heeft Opel een uitstekende concurrent voor auto’s als de Ford Mondeo, Renault Talisman, Skoda Superb en Mazda 6 neergezet. In dat rijtje durven we zelfs te stellen dat de Opel de beste keuze is. De Opel is wat ons betreft goed te vergelijken met dat andere alternatief voor premium, Volkswagen. In de vorm van een Passat of Arteon zouden wij de twee nog wel eens tegenover elkaar willen zetten. De Opel Insignia is in ieder geval een prachtig ogende auto om te zien!